Avatar billede stig_m Novice
15. februar 2022 - 23:33 Der er 3 kommentarer

Pppoe eller ej?

Har fået Telenor fiber 1000/1000 og har deres KAON router (har slået wifi fra) tilsluttet fiberboksen og så med min mesh wifi router tilsluttet KAON routeren. Det fungerer ok med en wifi speed to mellem 400 og 650 mbit afhængig af tidspunkter på dagen, men vil det fungere ENDNU bedre hvis jeg tager deres router fra som mellemled og så tilslutter min mesh router direkte i fiberboksen med pppoe? Hvad er fordele og bagdele?
Avatar billede supportsiden Professor
19. februar 2022 - 13:34 #1
To routere efter hinanden er aldrig en god ide. Du har som jeg ser det 3 muligheder :
- Få sat deres router i bridge mode og brug så kun din egen router
- Lad være med at bruge routerfunktionen i din egen router men kun bruge den som switch / AP (WAN stik benyttes ikke, DHCP slås fra)
- Som du selv foreslår, slut din egen router direkte til fiber

Med hensyn til WiFi skal du nok forvente tab og muligvis ustabilitet med mesh. Har du overhovedet brug for mere end eet AP ?
Mesh og repetere er i min verden en nødløsning, alle APer bø være kablet tilnetværket
Avatar billede stig_m Novice
19. februar 2022 - 17:35 #2
Telenors router kan ikke sættes i bridge, så jeg har sat min egen mesh router i bridge. Desværre gør det, at den mister en del af de funktioner den har/kan og bare fungerer som wifi router. Det er Amazons Eero Pro 6 mesh system jeg har sat op. Jeg tror jeg må teste med pppoe da man kan det med Eero routeren, så det er vel det bedste?
Avatar billede stig_m Novice
19. februar 2022 - 17:37 #3
Jeg har 3 mesh enheder rundt i huset på 2 etager. 2 øverst (inkl. den første router) og 1 nederst, hvor den nederst er tilsluttet netværkstik i væg.