Avatar billede lurup Ekspert
25. februar 2022 - 17:36 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Linux og Windows på sammen maskine

Hej

Hvordan får jeg win10 pro og Linux på samme maskine ?
Jeg tænker Ubuntu
Avatar billede Uvanga Ekspert
25. februar 2022 - 17:55 #1
Jeg har gjort det ved at installere begge programmer fra en .iso-fil. Du skal starte PC ved at boot fra to USB med hvert sit program.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. februar 2022 - 19:12 #2
Jeg lavede det for år tilbage - start med windows, og opret så 2 partitioner ekstra.
Den første ekstra partition tilegner du data - dvs alt mht dokumenter, billeder osv  skal ligge der.
Den anden ekstra partition installerer du linux på. Linux skal selvfølgelig også have sine data på den første ekstra partition.
Boot skulle give en startmenu, hvor du vælger mellem win og lin - muligvis skal disken være formateret mbr, men det er over 10 år siden jeg lavede det, og pc udgik for mig for 6-7 år siden.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. februar 2022 - 19:19 #3
Som tillæg til claes57 indlæg så arbejder Linux typisk i mbr, så Windows bør nok også gøre det samme da man ellers skal ind og justere i bios for at få Linux til at starte op.
Personligt bruger jef Linux og Windows på samme pc men min pc er så gammel så det ikke er Uefi bios.
Avatar billede bvirk Guru
26. februar 2022 - 08:32 #4
ifølge christitus tech om dualboot win+linux på youtube på en af 2. måder:
1. samme hardisk: windows install først
2 anden harddisk - linux på denne alene og efterfølgende sætte denne som boot drive i bios.
Avatar billede lurup Ekspert
26. februar 2022 - 09:17 #5
Bvirk
Kan jeg bruge 1 HD der er delt i 2 partitioner ?
Avatar billede bvirk Guru
26. februar 2022 - 14:35 #6
Ingen garanti herfra, det over 15 år siden jeg har haft fingrene i dual-boot.

Men jeg vil tro at det sagtes kan lade sig gøre. Den partition hvor der skal installeres linux må ikke være anvendt af windows - altså ikke være en partition der vises med drevbogstav i windows kontrolpanel->administration->computeradministration->diskenheder.
Jeg ville genstarte windows en gang ekstra før linux install hvis jeg havde fjernet et drev.
Og sikre mig at den var den rette partition under linux install - kigge på rækkefølge og diskstørrelse.
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. februar 2022 - 22:12 #7
Ja en harddisk med flere partioner er ok.  Men som nævnt installer Windows først - Og moderne Linux klarer både MBR og GPT diske.
Avatar billede lurup Ekspert
19. marts 2022 - 11:22 #8
Tak for svar

Jeg vil lege videre