Avatar billede johnbr Seniormester
06. marts 2022 - 12:09 Der er 7 kommentarer

forskellig hastighed

Hej
Jeg har Stofa Wifi derhjemme og bruger også Nordvpn.

Når jeg tester hastigheden på internettet via Iphone og Mac, så er den ca 180 Mbps ned og 50 op.

Når jeg gør det samme på mit Samsung Smart tv via Chromecast Google Tv, så er den 40 Mbps ned og 25 Op???

Hvorfor denne forskel.

Årsagen til Chromecast Google Tv er, at mit Samsung Smart Tv ikke kan håndtere en Nordvpn app direkte. Det bliver heller ikke bedre af at koble mit tv direkte på kabel internet.
Avatar billede kurt54 Ekspert
06. marts 2022 - 12:30 #1
Der kan vel være flere forklaringer -er enhederne på 2.4Ghz eller 5Ghz.

Og hvad kan hardwaren håndtere -tallene for dit TV burde være gode nok til at streame hvad som helst.

VPN koster ofte en hel del i hastighed -især 'gratis' løsningerne. men funktionelt er dine hastigheder vel OK .
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2022 - 12:44 #2
Du vil få samme forskel med windows i forhold til mac - det er måden/stedet/tiden, den beregner data på. jeg har typisk (internet via kabel) ipad/appletv/iphone hastighed på 4-500 / 100, og på windows ca det halve.
Alt er på 5GHz.
Avatar billede johnbr Seniormester
06. marts 2022 - 14:42 #3
Jeg tror kun at det er 2,4 ghz og måske er Google Tv enheden problemet. (Hvis der er et problem) Fjernsynet hakker lidt en gang imellem. VPN betaler jeg for:)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. marts 2022 - 17:12 #4
Prøv først og fremmest at måle, uden VPN aktiv. Så kan du se hvor meget hastighed du mister ved VPN.

Du havde fået den via Amazon, ikke? - de dimser de sælger er ikke særlig kraftige - eks https://www.amazon.de/-/en/Android-Netflix-Certified-Streaming-Assistant/dp/B09923TNW2/ref=sr_1_7?crid=209LXRF9DSDVV&keywords=google+tv+stick&qid=1646582606&sprefix=google+tv+stick%2Caps%2C101&sr=8-7 har kun 2GB RAM (arbejdshukommelse), så det svarer til hvad en telefon/tablet havde for 6-10 år siden. Når du både kører med VPN app aktiv og en streaming app, er den derfor allerede godt belastet.

Og når nu RAM ikke er den store, er det med garanti også et ældre netværkskort - eks. 802.11g, der har en maksimal hastighed på 54Mbps.

Og så lyder de 40 meget realistisk... - men som de andre også er inde på, er hastigheden rigeligt... - også til 4K stream - med mindre VPN´en spiser for meget...
Avatar billede johnbr Seniormester
07. marts 2022 - 01:39 #5
Ole Madsen

Det er ikke helt til at blive klog på.
Chromecast Google TV har jeg købt hos Harald Nyborg for nylig som var en af de få, som havde hardwaren, da den officielt ikke er kommet til Danmark endnu.
Jeg har downloadet 2 apps til hastighedstest på Google Tv og uden vpn har begge  både op og ned på ca 40 Mbps. Når jeg tilsluttede vpn, så viste den ene 80 ned og 90 op, og den anden viste det samme som tidligere??? og jeg har vel ikke et ældre netværkskort i en helt ny Chromecast Google tv enhed.
Jeg undrer mig bare over, at kablet internet til TV er så meget langsommere end Wifi på Iphone og Mac og selv om jeg kører fjernsynet over på wifi, så ændrer det ikke på hastigheden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. marts 2022 - 10:14 #6
Den øgede hastighed med VPN, tyder på at VPN´en har indbygget en form for cache, så den hurtigt kan tilgå samme data som den tidligere havde fat på - og derfor virker den ene tjeneste pludselig hurtig.

En ny hardwareenhed er ikke lig med ny hardware. For at spare penge bygger man en ny enhed af billige komponenter - og der er de nyeste netkort ikke at finde, men det er de gamle.

Harald Nyborg sparer også godt på specifikationerne i forhold til de enheder de sælger - men hvis det er den "officielle" dims fra Google, kan man jo finde specifikationerne andetsteds. Iflg. disse har den netkortet 802.11ac der giver rigeligt med hastighed, formentlig omkring de 5-700Mbps.
"Formentlig" fordi AC standarden udnytter flere antenner - og den samlede hastighed afhænger af hvor mange antenner både sender og modtager har. Jeg tvivler på der er mere end én antenne i dimsen. Men det giver stadig langt højere hastighed end du måler.

Hvilke hastighedstjenester bruger du? - har du prøvet i Google Chrome browseren på https://www.speedtest.net/ ?

Nu skriver du i øvrigt kablet internet til TV - jeg troede google dimsen kørte rent trådløst?
Kører du kabel skal du efterse kablerne (skal være min. Cat. 5e, helst Cat. 6 el. 7. Men IKKE Cat. 5 eller der under.
Og du skal tjekke både netkort og router/switch for at undersøge hvilke hastigheder de understøtter. Det ville ikke være usandsynligt at en af dem kun kunne køre 100Mbps, hvilket så igen sætter den egentlige netværkshastighed til godt under 100Mbps...
Avatar billede johnbr Seniormester
07. marts 2022 - 11:15 #7
Det bliver lidt kompliceret for mig:)

Jeg har også et Samsung Smart tv på mit gæsteværelse,hvor jeg også har en Original Chromecast Google Tv fra Harald Nyborg. Når jeg bruger de samme apps på den til at teste hastighed så er jeg helt oppe på 180 Mbps.
Jeg er lidt i tvivl om Google Tv overhovedet har noget med internet hastigheden at gøre eller det er direkte fra fjernsynet. Måske er forskellen, at på gæsteværelset kører jeg wifi og i stuen kan jeg enten køre wifi eller sætte kablet i Hubben, som går videre ind i Chromecasten(det var den jeg købte på Amazon) På en måde kan den ikke have nogen betydning for resultatet er jo det samme om jeg kører wifi eller kabel ind i hubben.
Det irriterer bare,at der er så stor forskel. De eneste forskelle er jo bare, at tv'et i stuen er 4 år ældre og har en hub tilkoblet Chromecasten.
Google Dimsen kører trådløst, men når du sætter en hub imellem, så er der i den en indgang til kabel. Hubben har jeg for at udvide hukommelsen. Når jeg optager IPTV, så er lageret alt for lille i Google Tv. I hubben har jeg en en usb stick på 64 GB og det fungerer super. Bare for at teste har jeg optaget fra 4 programmer på en gang:)

Google Tv boksen, som Harald Nyborg sælger er åbenbart hentet fra Spanien for det hele er på spansk i pakken??