Avatar billede ForwardDK Praktikant
06. marts 2022 - 17:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Udskiftning af død HDD i WD MyBook Live Duo NAS

Hej,

Den en af mine to 3TB diske (Raid 1) er stået af og harddisk-modellen er udgået.

Kan jeg bare udskifte med en anden WD 3TB disk fx. WD Red, eller er der andet, som jeg skal være opmærksom på?

Vil det være bedre at udskifte begge - og vil jeg i så fald kunne købe og isætte fx to 4TB diske??
Avatar billede claes57 Ekspert
06. marts 2022 - 17:58 #1
Hvis den ene er død, og de er ens, så er restlevetiden for den anden nok kort.
Jeg ville skifte begge.
Med et alm klone-software kan du flytte data fra 3tb til en ny 4tb, og derefter udvide 4tb's partition, så den bruger hele pladsen.
Derefter kan du klone 4tb til den anden ny 4tb, og så montere begge.
Den tilbageværende 3tb'er kan du have som backup-disk for sig - alternativt skal den renses 110% før du kasserer den (i kommunens genbrugsplads til det) - jeg plejer at åbne dyret, og bruge selve skiven til bordskåner (de er flotte, synes jeg).
Avatar billede ErikHg Ekspert
06. marts 2022 - 18:22 #2
#1 - Jeg sætter den i skruestikken, og derefter får den med den "svenske olie", dvs. en stor klaphammer. Derefter kommer den på udflugt til genbrugspladsen.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
06. marts 2022 - 19:54 #3
Tænker du er bedre tjent med at købe en ny NAS. Mange af de "gamle" WD My Book Live enheder er "end of life". Uden opdateret software er de mere eller mindre helt åbne for hackere. Har det sidste halve år set enheder der er blevet hacket og slettet. Inden du skifter diske så tjek lige her: https://www.westerndigital.com/support/software/software-life-cycle-policy