Avatar billede ibthebest Juniormester
16. marts 2022 - 14:28 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Opstart af Windows 10 fra DVD eller USB

Hejsan
Jeg ville lige høre om det er muligt at have hele Windows opperativ systemet liggende på en DVD eller stor USB, som man så kan starte op fra ??

Hvis ja, hvordan gør man så det ??

Hilsen Ib
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. marts 2022 - 14:47 #1
Jeg er ikke sikker, men jeg mener at DVD, USB kun er beregnet til installation på et drev SDD/HDD. Jeg er sikker på at der er nogen her på forummet der kan give et klart svar på dit spørgsmål.
Jeg kan egentlig heller se, hvorfor du ønsker at have Windows installeret på en DVD eller USB-nøgle🤔
Avatar billede ibthebest Juniormester
16. marts 2022 - 15:16 #2
Det er fordi jeg er træt af virus og alt muligt andet lort der fare rundt på nettet.
Så starter man på en frisk hver gang. Linux kan.
Så man installerer alt man nu har brug for og brænder det til en DVD eller Kopierer det til en USB
Derfor
Avatar billede falster Ekspert
16. marts 2022 - 15:16 #3
Som #1. Men du kan prøve at kigge på (google) "Windows To Go" og de muligheder der er - og ikke er - for at oprette og anvende.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. marts 2022 - 15:30 #4
Du har vel et antivirusprogram installeret???
Hvis du har et, og der kommer alt muligt skidt ind, så vil jeg stærkt råde dig til at finde et andet.
Det er alt for risikabelt ikke at være ordentlig garderet med et antivirusprogram, men det er også særdeles vigtigt at være kritisk overfor hvad man klikker på i links.
Jeg har selv i løbet af de seneste par måneder dagligt modtaget mails fra "Norton" og "McAfee", der er kendte producenter af antisvirus software, men disse mails er tydeligvis det rene fup. Med alle de gange jeg er blevet opfordret til at "fornye" mine abonnementer på antisvirus software- og jeg var hoppet på den, så havde jeg kunnet købe adskillige computere for de penge.
Avatar billede overloaded Mester
16. marts 2022 - 15:38 #5
Det indbyggede Windows Defender i Windows 10 og så kombineret med Malwarebytes er det jeg kører med og har ikke haft virus eller malware i mange år.
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. marts 2022 - 16:09 #6
#5 Helt tilbage i 2007 hvor Win Vista kom frem har jeg haft Norton installeret, siden kom Windows 7 og 8/8.1 og også her havde jeg installeret Norton uden der har været problemer med virus og andet snavs. Jeg har også Malwarebytes i gratis versionen installeret og kører engang imellem en scanning med dette. Siden januar 2020 hvor nye opdateringer til Win 7 ophørte har jeg anvendt Win 10 på min stationære pc samt på  min bærebare med Win 11 og på disse er der også installeret Norton.

Men udvalget er bredt hvad angår antivirusprogrammer:

https://bedsteantivirus.com/
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. marts 2022 - 16:14 #7
"Windows To Go" er ikke mere sikker mod 'snavs' og andet end en almindelig Windows.  Hirens boot cd/dvd kører en begrænset windows - som nok ikke dækker dit behov. En almindelig Windows fungerer ikke på et skrivebeskyttet drev- Windows skriver og læser hele tiden på C-drevet - det samme gør de moderne browsere.

Tag eventuelt en system kopi med f.eks Macrium Reflection Free - og genetabler hurtigt dit C-drev - sørg for dine data ikke ligger på C-drevet.
Avatar billede falster Ekspert
16. marts 2022 - 16:41 #8
#7. God info.

Jeg var selv lidt loren ved at nævne Windows To Go.

Har aldrig prøvet det og ved ikke, om det overhovedet kan oprettes i dag. Se:

https://en.wikipedia.org/wiki/Windows_To_Go

Citat: Windows To Go was discontinued by Microsoft in 2019, and is no longer available in Windows 10 as of the May 2020 update (version 2004).

Derfor nøjedes jeg at med bruge vendingen prøve at kigge på.
Avatar billede kurt54 Ekspert
16. marts 2022 - 17:04 #9
er man til windows to go så kig på

https://www.easyuefi.com/wintousb/index.html

det er da godt nok at have en eller flere usb stik liggende man kan boote på ved problemer - men får man ofte 'snavs' problemer bør man overveje sin opsætning og vaner.