Avatar billede nu_igen Professor
19. marts 2022 - 10:54 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

MitId uden smartphone

Jeg vil selv kunne installere MitId. Jeg har brugt NemId med nøglekort hidtil.
Jeg har en nyere android smartphone, som kun sjældent er i brug og jeg har ikke installeret apps udover nogle der var installerede, hvoraf jeg har slettet nogen, som jeg aldrig vil bruge.
Jeg har IKKE installeret NemId på telefonen.
Min mand har fået MitId på borgerservice efter at have fået besked fra banken.
Kodeviseren skulle så aktiveres ifølge de papirer han fik udleveret. Helt fint, hvis Borgerservice så havde oplyst ham om at kodeviseren allerede var aktiveret! Mange forgæves forsøg på at aktivere før vi fandt ud af det.

Tilbage til mit spørgsmål. Skal jeg installere NemId appen på min smartphone for selv at kunne oprette MitId?
Dernæst skal jeg scanne chippen i mit pas. Hvordan gør jeg det? Har aldrig scannet noget med min telefon.
Bør jeg opgive og gå i Borgerservice i stedet for?
Det er godt nok indviklet at læse sig frem til via Google.
Er der nogen, der kan svare?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. marts 2022 - 11:10 #1
Som jeg forstår det, så er der de 2 muligheder du skriver:

1) Med NemId App, gyldigt pas, og en nogenlunde ny mobiltelefon, som kan scanne den chip du har i passet. Det er nemt nok.

2) Møde op på borgerservice med legitimation.
Avatar billede INK Ekspert
19. marts 2022 - 11:51 #2
Du skal kun anvende pas, såfremt du er blevet bedt om det gennem mail i e-boks. Mange af os er allerede verificeret via banken. Du har måske skullet sende kopi af pas til banken tidligere.

Du kan få MitID med NemID og papkort. Se linket

https://www.mitid.dk/fa-mitid-med-nemid/?language=da-dk

Du skal sikre dig, at MitID appen virker på telefon og/eller din iPad. Appen skal aktiveres med særlig aktiveringskode, som fremgår af linket.
Avatar billede INK Ekspert
19. marts 2022 - 11:55 #3
Du kan selvfølgelig også bestille kodeviser.
Hvis du installerer MitID appen på 2enheder skal de begge 2 aktiveres med 2 forskellige koder, og der skal gå en time fra nr 1 er aktiveret, til den næste kan aktiveres. Den seks-cifrede kode, som du selv skal danne og huske børselvfølgelig være den samme på begge enheder.
Avatar billede fase Professor
19. marts 2022 - 14:21 #4
Du går ind på mitid.dk og vælger aktiver mitid app med nemid. Du bruger bare dit papkort. Følg anvisningen. Når din app er aktiveret, kan du med MitId og appen bestille en kodeviser til levering med posten. Derefter aktiverer du din kodeviser efter anvisningen. Hvis du ikke har et gyldigt pas, skal du på borgerservice i din kommune og medbringe kørekort eller, hvis du ikke har kørekort, dåbsattest eller navneattest samt nemid. Du vil i borgerservice blive spurgt om personlige forhold, som er registreret i cpr registret.
Du skal være opmærksom på at din telefon skal kunne installere appen MitId. Kan du ikke det er det fordi din telefon er for gammel. Derfor begynder du med at installere appen. Du kan også komme ud for at din Nemid skal opdateres. Det klares på borgerservice, hvor der kan være ventetid, med mindre man har gjort som i min kommune, hvor man har allieret sig med IThjælpen i Ældresagen.
Avatar billede Flemming63 Juniormester
19. marts 2022 - 17:40 #5
Med den forbryderiske iver det offentlige udviser, for på enhver tænkelig og utænkelig måde, at krænke borgernes privatliv, og da det i bund og grund er det offentlige der har udviklet appen, kunne det ikke falde mig ind at installere den på min telefon.
Jeg er nemlig ikke i tvivl, før eller siden vil den blive (mis)brugt som en stats trojansk hest.
I stil med det Tyskland gjorde med den såkaldte "Bundes trojaner"  🤮
Avatar billede Erik K Ekspert
19. marts 2022 - 19:19 #6
Jeg husker, at du har en forholdsvis ny Samsung telefon, så den er bestemt ikke for gammel. Android telefoner har haft NFC i mange år.

Du kan evt. prøve at se denne video (der er flere i rækken). Der gives en god og forståelig instruktion i, hvordan det gøres og andre tips omkring MitID

https://www.youtube.com/watch?v=pHrswxPlGXo
Avatar billede nu_igen Professor
19. marts 2022 - 19:20 #7
#5 tak for et utroligt dumt svar på mit spørgsmål. Mon du kan læse ?
Avatar billede nu_igen Professor
19. marts 2022 - 19:27 #8
Tak til alle andre svar. Hold op, hvor er det forvirrende med spørgsmål om diverse koder. Men jeg har da i det mindste fundet ud af at installere NemId appen på min telefon. Så må jeg afvente at det bliver min tur til MitId.
Jeg har læst mig til at man scanner pas koden med telefonens kamera. Gør man det fra NemId appen?

#4. I starten skriver du at Mitid kan fåes via NemId papkortet. Senere bringer du så telefonen ind i billedet. Hvorfor nu det?
Jeg vil ALDRIG bruge MitId fra telefonen.
Avatar billede Erik K Ekspert
19. marts 2022 - 20:16 #9
Ja, hvis du vil aktivere appen MitID, bruger du telefonen til at skanne passets kode og det gør man med NemID.
Som andre har skrevet, er det ikke sikkert, at du bhøver igennem processen med passet, da verificeringen kan være sket allerede, f.eks. igennem din bank eller af borgerservice, hvis du har fået nyt kørekort eller pas i nyere tid.

Hvis du vil have en nummerviser, går du bare ind på hjemmesiden mitid.dk og bestiller den til levering med posten til din adresse. Når du får den, skal du aktivere den, så slipper du for borgerservice. Du kan aktivere kodeviseren på samme hjemmeside.
Avatar billede Erik K Ekspert
19. marts 2022 - 20:18 #10
Det hedder ikke en nummerviser 😒 men en kodeviser
Avatar billede fase Professor
19. marts 2022 - 22:55 #11
#4. I starten skriver du at Mitid kan fåes via NemId papkortet. Senere bringer du så telefonen ind i billedet. Hvorfor nu det?
Jeg vil ALDRIG bruge MitId fra telefonen.

Selv om du ikke vil bruge telefonen, er det den nemmeste måde at få en kodeviser på. Hvis du aktiverer din app på telefonen, kan du bruge den til at bestille en kodeviser sendt med posten.
Du behøver heller ikke vente til det bliver din tur. Gå ind på mitid.dk og vælg at aktivere  MitId  appen. Selvom du ikke vil bruge Mitid fra telefonen, hvorfor har du så installeret nemid appen, når det forventes at nemid udfases i år.
Du skal være opmærksom på at du ikke må bruge dit cpr nr. som brugernavn. Brugernavnet skal være på mindst 5 tegn og maks. 34 tegn og må ikke ligne et cpr nr. altså en talrække.
Avatar billede fase Professor
19. marts 2022 - 23:05 #12
NU -IGEN jeg glemte at skrive, at du kan bestille tid hos borgerservice og få udleveret en kodeviser. Borgerservice har kodeviseren liggende til udlevering. Du skal medbringe gyldigt pas som legitimation. De gyldige pas har indbygget en chip, som kan scannes.
Avatar billede Erik K Ekspert
20. marts 2022 - 00:35 #13
# 11 + 12
Nej, den nemmeste måde at få kodeviser og MitID, er at bestille kodeviser på mitid.dk og dermed undgå at skulle på borgerservice. Her i området kan man ikke finde en ledig tid i borgerservice de næste tre- fire uger, så det er en elendig løsning.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. marts 2022 - 06:45 #14
Erik K
Blot til orientering ikke alt er gratis! På grund af mit svigtende syn bestilte jeg en kodeoplæser hos Mitid.dk Her skule jeg betale. 294,08 DKK.
se;
https://ibb.co/XJgYn63
Avatar billede INK Ekspert
20. marts 2022 - 08:49 #15
Ref #14
Den første enhed du bestiller er gratis. Hvis man har behov for en kodeoplæser, så bestil den først. Hvis man så senere bestiller en kodeviser er den meget billigere, ca. 90 kr. efter hukommelsen.
Avatar billede nu_igen Professor
20. marts 2022 - 09:01 #16
#11. Jeg installerede NemId på telefonen for via dette at kunne scanne pas chippen.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. marts 2022 - 09:07 #17
# God daw do det er den første jeg har bestilt det var i forbindelse med hjælp fra mitid.dk. Hvor Supporteren fortalte mig at det burde de have givet mig i borgerservice!
iøvrig fortalte de mig også at  borgerservice burde kunne have løst mit problem eller have givet mig en kodeviser hvilket de ikke havde gjort, og da jeg konfronterede  borgerservice med dette fik jeg afslag! Jeg kunne skrive en længere roman om mine oplevelser vedrørende mitid!!!
Avatar billede fase Professor
20. marts 2022 - 09:38 #18
#16 Jeg kunne forledes til at bruge dine egne ord om #5.
Du skal ikke bruge nemid til at scanne passet. Installer MitId på din telefon og brug den til at aktivere din kodeviser. Scanning af passet foregår ved at føre telefonen ned over over passet fra oven og nedad. Du får et signal, når passet er scannet korrekt. Jeg har været ude for, at telefonen ikke kunne scanne chippen. Det kan skyldes at telefonen ikke har en NFC scanner indbygget.
Avatar billede nu_igen Professor
20. marts 2022 - 09:41 #19
ok….. min gemal fik MitId på borgerservice og til trods for alle gode intentioner om at ville gøre det selv, har mi spørgsmål og jeres svar gjort mig endnu mere forvirret end før. Dårligt kommunikeret fra det offentlige, fordi man har blandet nummerviser og kodeviser, mange forskellige koder, engangskoder, id koder og det hele sammen i een vejledning.
Jeg afventer at det bliver min tur og bestiller tid i borgerservice. Gad vide om man først kan bestille tid i Borgerservice når de kan se at man er blevet bedt om at skifte?
Avatar billede fase Professor
20. marts 2022 - 09:46 #20
# 17. Borgerservice burde have kodeviser og kodeoplæser liggende til udlevering og aktivering, hvis du har billedlegitimation med. Ekspeditionstid ca. 20 min.
Avatar billede fase Professor
20. marts 2022 - 09:51 #21
#19 du bestiller bare en tid hos borgerservice, og så går det som hos din mand. I øvrigt kan du bare følge de anvisninger, der er givet i denne tråd.
Avatar billede nu_igen Professor
20. marts 2022 - 09:54 #22
Mit sidste spørgsmål: min mand var på borgerservice en torsdag. Den kode han fik udleveret udløb 48 timer efter. Før udløb prøvede vi gentagne gange at aktivere kodeviseren, for det var det engangskoden skulle bruges til. Man havde bare glemt at fortælle os at kodeviseren var aktiveret. Han burde slet ikke have fået papiret med engangskoden. Vi prøvede utallige gange, men blev afvist med meddelelsen…….ingen kode/nummerviser at aktivere..
Når man ved, hvordan det skal fungere er der jo ingen ben i at få det til at fungere. Der er rigtig meget kommunikation om emnet på nettet, men uden logik er de forskellige muligheder blandet sammen i een pærevælling.
Der er også en der skriver at hans bank har verificeret ham? Hm…..
Avatar billede nu_igen Professor
20. marts 2022 - 09:56 #23
Jeg har ringet til Borgerservice og det ER IKKE MULIGT FØR MAN HAR FÅET BESKED OM AT FÅ MITID FRA SIN BANK.
Avatar billede nu_igen Professor
20. marts 2022 - 09:57 #24
Jeg vil gerne have det ordnet NU, så jeg kan booke ferie.
Avatar billede nu_igen Professor
20. marts 2022 - 09:58 #25
Ferie i Danmark
Avatar billede poko1 Ekspert
20. marts 2022 - 09:58 #26
#17 Som jeg  skrev Jeg kunne skrive en længere roman om mine oplevelser vedrørende mitid!!! I øvrigt så har jeg ikke hverken pas eller kørekort! Grundet synet må jeg ikke køre bil, og jeg ønsker heller ikke at tage til udlandet grundet handikap!
jeg er heller ikke Døbt, men det var heller ikke nødvendig hos mitid.dk! der skulle jeg blot oplyse mit CPR-nr. og min adresse. Så ordnede de resten, Derudover kunne jeg berette i timevis!
Avatar billede fase Professor
20. marts 2022 - 10:30 #27
#23 Borgerservice i din kommune ved ikke. hvad de taler om. Du skal ikke vente til du har fået besked fra banken. Du skal bare bestille tid hos Borgerservice, hvor ventetiden nemt kan være en måneds tid. Du kan i øvrigt roligt booke ferie. Der er endnu ingen krav om, at du skal have MitId. Nemid virker stadig, indtil det bliver bekendtgjort, at der bliver lukket for det.
Avatar billede nu_igen Professor
20. marts 2022 - 11:49 #28
Jeg fik jo den besked fra Borgerservice!…… at je* ikke kunne få en tid før jeg va4 adviseret fra banken.
Avatar billede fase Professor
20. marts 2022 - 14:21 #29
#28  Endnu en gang din borgerservice har ikke styr på arbejdsgangen. I min kommune  har borgerservice engageret sig med med Ældresagens IT hjælp en dag om ugen. Vi havde sidst godt 60 personer, som fik deres MitId oprettet, så det kan lade sig gøre. De personer, som havde problemer, henviste vi til de tre, som var ansat i borgerservice, og som lige ordnede problemer med forældede NemId, udlevering af kodeviser og evt. aktivering af samme. Hvis borgeren havde sit gyldige pas med og telefonen kunne scanne chippen i passet, lavede vi det.
Hvis du i nærmeste fremtid kommer i nærheden af din søns sommerhus og sætter en halv times tid af, skal jeg ordne det for dig. Det er for øvrigt nemmere at bruge appen på telefonen en med kodeviseren. Der skal huskes lidt mere end med appen. For øvrigt kan både du og din mand bruge samme app på telefonen dog med hver sit brugernavn og kode.
Avatar billede nu_igen Professor
21. marts 2022 - 17:07 #30
Tak for svaret. I en kommune med 50.000 borgere er det ikke helt det samme!
mvh
Avatar billede nu_igen Professor
21. marts 2022 - 17:09 #31
Tak til #29. Der er nok for lang tid før jeg kommer i nærheden af .......... Hvor ved du fra, hvor min søn har sommerhus?
Avatar billede fase Professor
21. marts 2022 - 18:52 #32
Hvor din søn har sommerhus, ved jeg fra tidligere spørgsmål om at oprette trådløs forbindelse til routeren i sommerhuset. Sommerhuset ligger i samme kommune, som jeg bor i og ca. 12 km væk. Den kommune har også ca. 50.000 indbyggere. :-)