Avatar billede ossys Mester
19. marts 2022 - 20:26 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

extern disk 2 TB

Hvorfor kan min bærbare ikke genkende (læse) en 2 TB extern disk. Den har Windows 11. Ingen problemer med 1TB diske. Hvordan løses problemet?
Avatar billede ErikHg Ekspert
19. marts 2022 - 21:22 #1
Er du helt sikker på at den er formateret?
Noget kunne tyde på at det ikke er tilfældet.
Prøv at gå ind i Administration > diskhåndtering. Vises den der, men er der en sort stribe, så er den ikke formateret. Du kan klikke i feltet til venstre i tildele den et drev bogstav f.eks. D (C-er altid drev med Windows) Efter dette, skulle Windows kunne "se" drevet. Når disker kan ses er der i stedet en blå stribe.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. marts 2022 - 01:26 #2
Hvis du har data på den du vil have adgang til så formater IKKE.  Men tildel gerne drevbogstav hvis det mangler. Er den formateret på MAC eller Linux kan det være et filsystem Windows ikke kender.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2022 - 08:09 #3
Er disken formateret i et format der måske ikke kan håndtere det helt?
Tænker hvis den er formateret i Fat32 kan det blive et problem da op til 2TB lige er grænsen for dette filsystem.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. marts 2022 - 10:34 #4
Jeg mener som de andre at du burde kunne køre en 2TB Disk!
Jeg har en 10 år gammel ASUS der ikke kan køre Win 11 og den kører uden problemer Styresystem på 1TB SSD Disk.0 og som Disk1 TB HDD.
https://ibb.co/hYZjSyj
https://ibb.co/2YT72P5
Avatar billede poko1 Ekspert
20. marts 2022 - 10:43 #5
Disk nr. 0 1TB SSD.
Disk nr.1 4TB HDD.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2022 - 12:17 #6
Har den været synlig på din forrige pc med ældre Windows system?
Tænker måske om problemet kan være drivere til usb eller bundkortet generelt?

Se om du har valgfrie drivere i Windows Update du kan installere når den eksterne er monteret. Søg evt efter drivere når den er monteret på pc  derinde og se om der kommer flere drivere efter en søgning.
Avatar billede ossys Mester
20. marts 2022 - 15:45 #7
Disken kører fint på min stationære med Windows 10.  Som 220661 skriver kunne jeg have mistanke om, at den er formateret med Fat 32: Jeg må trække de uundværlige data ud fra den bærbare og lave en ny formatering: Det må blive i næste weekend. Tak for interessen for mit problem!
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2022 - 18:55 #8
#7 Som jeg skrev i tidligere indlæg kan dit problem være den driver der skal håndtere din disk over usb. Du skal tjekke dette før du begynder at flytte data og formatere om. Driven i Windows 10 passer til det system. Du mangler måske bare at opdatere drivere for at få forbindelse med disken. Tjek filformat før du begynder at rode med at flytte filer.
Avatar billede ossys Mester
20. marts 2022 - 20:57 #9
220661. Jeg har lige konstateret, at disken ER formateret med NTFS.  Det kan jeg se på den stationære. Men hvordan finder jeg driveren, når maskinen (den bærbare med Win11) slet ikke opdager, at disken er tilsluttet: Skal jeg ud på nettet for at søge efter en driver der passer til disken????
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2022 - 21:53 #10
Har du set i Windows Update under valgfrie opdateringer om der ligger noget der?
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2022 - 21:53 #11
Som jeg beskrev i #6
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2022 - 21:56 #12
Er din externe en 2,5" disk?
Måske din bærbar ikke leverer nok strøm på usb porten. I disse tilfælde skal man bruge et kabel hvor der er to usb stik der skal monteres for at få nok ampere til at drive disken.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. marts 2022 - 21:58 #13
Hvis problemet ikke kan være strøm, bliver den heller ikke synlig i diskhåndtering eller enhedshåndteringen? I enhedshåndteringen kan du oppe vælge at skjulte enheder skal vises.
Avatar billede kurt54 Ekspert
20. marts 2022 - 22:22 #14
Strøm - brug USB3 fremfor USB2 - mange PC har begge typer- USB3 er typisk blå i stikket.
Avatar billede poko1 Ekspert
20. marts 2022 - 22:32 #15
Har du været i Diskhåndtering og set disken der?
Gå i søg og skriv diskmgmt Hvis ja kan du ude til højre se om den er online
Avatar billede ossys Mester
21. marts 2022 - 20:58 #16
220661. Under Windows Update-Valgfri opdateringer  ligger 2 muligheder, som ikke umiddelbart har nogen tilknytning til min eksterne disk. Gør jeg skade ved at downloade begge som et sidste forsøg???
Avatar billede ossys Mester
21. marts 2022 - 21:06 #17
Poke1. Under diskhåndtering findes den ikke. Kun drev C: vises
Avatar billede ossys Mester
21. marts 2022 - 21:11 #18
220661. Der var jeg for hurtig. Der er faktisk INGEN muligheder under valgfri opdatering : Undskyld
Avatar billede ossys Mester
21. marts 2022 - 21:29 #19
220661. Hvordan ser jeg om det er en 2,5 disk? Den har samme omfang som min 1TB men noget tykkere,
Avatar billede kurt54 Ekspert
21. marts 2022 - 21:38 #20
3,5 " Dimensioner (B x D x H)    10.16 cm x 14.7 cm x 2.54 cm + hylster .

2,5" Dimensioner (B x D x H)    70 mm x 100 mm x 7 mm +hylster stik mm

De fås mindre men er meget sjældne -tykkelse variere.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2022 - 22:12 #21
En 3.5 " harddisk skal også bruge 12 volt så her følger der også strømforsyning med. Kobler du kun med usb er disken kun med 5 volt og derved en 2.5". Kan også i dag være ssd som også bruger 5 volt.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2022 - 22:14 #22
Har du tjekket om den er synlig i enhedshåndteringen?
Avatar billede poko1 Ekspert
21. marts 2022 - 23:03 #23
Hvis du ikke kan se den i Diskhåndteringen, er det tvivlsomt om du kan se den i Enhedshåndteringen!
https://ibb.co/6wCz6zK
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2022 - 23:32 #24
#23 Disken fejler ikke noget. Den virker på spørgers stationære pc med Windows 10. Så jeg kan ikke tænke at fejlen kan være andet end et driver problem der gør at den ikke detektere af den bærbare med Windows 11. Det kan være andre drivere end drivere til usb der er problemet.
Der er forsøgt at kigge i Windows Update i valgfrie opdateringer.  Her er der ikke nogle drivere. Tænker måske man skal søge videre på pc producentens hjemmeside om man kan finde drivere her.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. marts 2022 - 23:35 #25
Alternativt kunne man forsøge at fjerne usb enhederne i enhedshåndteringen og genstarte pc og så prøve igen at montere den eksterne. Måske den så kan finde den driver der kan detektere disken.
Avatar billede ossys Mester
22. marts 2022 - 00:40 #26
Jeg kan tilføje, at jeg har flere eksterne disks med 2 TB fra forskellige producenter. Ingen af dem genkendes ved tilslutning til min bærbare med Windows 11. Alle disse disks fungere udmærket på bærbare med Windows 10 og Windows 7. Det er vel ikke Windows 11, der har et problem????
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2022 - 06:36 #27
#26 Jo det kan det godt være. Jeg har set problem med at detektere usb pinde. De blev hellere ikke synlige. I nogle af de tilfælde er det hvor Windows er opgraderet fra 10 til 11.
Avatar billede poko1 Ekspert
22. marts 2022 - 06:48 #28
#26 Prøv igen i Enhedshåndteringen om der er nogen makeringer ved
USB controllere?
https://ibb.co/rpBtTb4
Klik på billedet så bliver det større!
Avatar billede ossys Mester
22. marts 2022 - 09:56 #29
Poke1. Jeg kan ikke finde ud af at sende dig links til til billederne. Men jeg kan fortælle,  at

under enhedshåndtering
  står der kun harddisken i PC´en.
Under diskhåndtering
  USB Controllere (Universal o.s.v)
      AMD USB 3.10 Extensible Host Controller (o.s.v)
      USB-Rodhub (USB 3.0)
      USB- sammensat enhed
Der er 3 USB tilslutninger på computeren. Jeg har prøvet at tilslutte til alle.

Er det noget du kan bruge ?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. marts 2022 - 10:30 #30
Med denne URL kan du uploade billeder  Eller "Screenshot"
https://imgbb.com/upload
Det ser jo ellers normalt ud!
USB 3.0 er bagud compatibel så her er der ikke problemer.
men jeg ville gerne se et Screenshot af din Enhedshåndtering?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. marts 2022 - 12:01 #31
Avatar billede ossys Mester
22. marts 2022 - 12:06 #32
POKE1. Jeg har både WD og Toshiba. Jeg har søgt på nettet efter en løsning uden at finde nogen, men jeg kan se at problemet ikke er ukendt. Der er flere opslag om emnet, men ingen løsning.!
Avatar billede poko1 Ekspert
22. marts 2022 - 12:37 #33
Er WD og Toshiba Computere? Hvis WD er Harddiskene så siger det næsten sig selv!
Avatar billede ossys Mester
22. marts 2022 - 13:33 #35
poko1.  WD og Toshiba er procenterne af de eksterne harddiske. Jeg prøver dine links
Avatar billede 220661 Ekspert
22. marts 2022 - 14:12 #36
Jeg hopper af tråden her da jeg ikke får noget feedback om det jeg spørger ind til.
Avatar billede ossys Mester
22. marts 2022 - 21:19 #37
220661. Det forstår jeg ikke. Hvad mangler du svar på?
Avatar billede poko1 Ekspert
22. marts 2022 - 22:11 #38
#37
Ja det er jo lidt svært Jeg spurgde også hvilken computer det var hvorpå du skrev WD og Toshiba
Hvorpå jeg spurgte Er WD og Toshiba Computere?
Heller ingen svar.
Så det må jo være hemmelige navne???
Avatar billede ossys Mester
23. marts 2022 - 08:48 #39
POKE1. Jeg skrev, at det var producenterne  af de harddiske jeg brugte! Godt nok med lidt skrivefejl.  WD står for Western digital og Toshiba kender du nok.
Avatar billede ossys Mester
23. marts 2022 - 08:54 #40
Går dit spørgsmål går på hvilket mærke computeren er? Den hedder OMEN!
Avatar billede poko1 Ekspert
23. marts 2022 - 09:32 #41
Jeg ved godt hvad WD står for og som jeg skrev så er det de dårligste HDD er på mardedet ifølge test.
Du har ikke skrevet noget på Microsofts Supportside
https://answers.microsoft.com/da-dk/windows/forum/windows_11?sort=LastReplyDate&dir=Desc&tab=Threads&status=all&mod=&modAge=&advFil=&postedAfter=&postedBefore=&threadType=questions&isFilterExpanded=false&page=1
Avatar billede 220661 Ekspert
23. marts 2022 - 12:09 #42
#37 Jeg skrev indlæg 24 og 25 som jeg ikke har fået tilbage melding på.
Og tillige er tråden nu henvist til Microsoft.
Så jeg ser ikke nogen grund til at deltage mere i tråden.
Avatar billede ossys Mester
31. januar 2023 - 10:27 #43
Undskyld, at jeg ikke har fået sluttet tråden! Elgiganten har i 2 omgange haft maskinen på værksted. Første gang udskiftede man hele styresystem og meddelte så at nu var den OK. Det var den så ikke. Efter andet forsøg hvor jeg ikke fik at vide hvad man havde udskiftet, virkede den heller ikke. Under afleveringsproceduren sidste gang foreslog  en ældre herre at man da kunne prøve en anden tilslutning end USB. Og helt mirakuløst var der forbindelse. :Er det ikke fantastisk? I dag kører systemet stabilt og upåklageligt