Avatar billede jath08ac Forsker
22. marts 2022 - 22:28 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Åben Excel fil pba. usernavn - VBA

Hej,

Jeg har en række filer som ligger på et fællesdrev, som desværre ikke er adgangsstyret, hvor alle har adgang til dette fællesdrev.

Jeg vil derfor høre om det e mulig at lave en adgangsstyring på mine Excel filer, således at personer med et specifikt usernavn (application.username), kun kan åben Excel filen?

Jeg kunne godt tænke mig det således, at der lå en Excel fil et centralt sted på fællesdrevet med kodeord til at åbne, hvor man heri kunne angive hvilke personer der må åbne hvilke filer. Så når jeg forsøgte at åben en Excel fil, der skal adgangsstyres, så skal den kunne slå op i den centrale Excel fil på fællesdrev for at set om jeg måtte åbne denne specifikke Excel fil.

Håber det gav mening og at der er en der kan hjælpe?

pft.
Avatar billede jens48 Ekspert
23. marts 2022 - 10:04 #1
Jeg har brugt nedenstående til en fil med begrænset adgang. I makroen står alle initialer på tilladte brugere i arrayet. Jeg vil tro at det uden alt for meget besvær vil kunne lade sig gøre at skifte arrayets indhold afhængig af hvilken fil der åbnes, så styringen kan laves i en enkelt fil.

Private Sub workbook_open()
Dim Users As Variant
Dim UName As String
Dim UFind As Variant

Users = Array("AAA", "BBB", "CCC", "DDD", "EEE", "FFF", "GGG")
  UName = Environ("UserName")
On Error Resume Next
UFind = WorksheetFunction.Match(UName, Users, 0)
If Err <> 0 Then
    MsgBox "You are not authorised to use this Workbook" & vbNewLine & "Please contact XYZ (Administrator) if you need access"
    ThisWorkbook.Close SaveChanges:=False
End If
End Sub
Avatar billede jath08ac Forsker
25. marts 2022 - 14:34 #2
@jens48

Hej Jens,
Jeg fandt faktiske en anden løsning på internettet, hvor du kan have rettighederne i en særskilt fane, hvor du så kan angive hvilke rettigheder den enkelte bruger skal have;

Jeg har som kombineret denne løsning med følgende:
- Rettighedsmatrix ligger i en særskilt fil, hvor du kan angive rettighederne, således når din fil åbner, så henter den automatisk denne rettighedsmatrix, så du kun behøver at vedligeholde data et sted :-)

Link til løsning:

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=0ahYoy5L3ec
Avatar billede jens48 Ekspert
25. marts 2022 - 15:12 #3
Tak, for tilbagemeldingen. Det er et ret interessant link du har fundet.