Avatar billede chiefbigchief Mester
25. marts 2022 - 20:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Omdøbe filer

Hej med Jer.
Jeg har en hulens masse (50000) filer der er navngivet som her.
C\Users\BG\Documents\opskrifter\fisk\dourade\Stegt dourade med havsalt a la provencale.doc

C\Users\BG\Documents\opskrifter\frokost\coque\SCRAMBLED EGGS EN COQUE WITH CAVIAR.doc

Jeg vil gerne have klippet “C\Users\BG\Documents\” af alle filerne, og derefter have .doc filerne placeret sådan at eks "Stegt dourade med havsalt a la provencale.doc” bliver placeret i mappehierakiet opskrifter\fisk\dourade\ hvordan gør jeg det smart?

Jeg har Mac og en gl. Windows Pc. Til rådighed.
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. marts 2022 - 22:48 #1
C\Users\BG\Documents\ er jo "bare" en placering og ikke filnavn.

Filens navn er "Kun": Stegt dourade med havsalt a la provencale.doc
Så det giver ikke mening og "Klippe" C\Users\BG\Documents\ væk.
Avatar billede chiefbigchief Mester
25. marts 2022 - 23:22 #2
Filnavnet er ( C\Users\BG\Documents\opskrifter\fisk\dourade\Stegt dourade med havsalt a la provencale.doc ) det er der problemet ligger, jeg vil gerne have tilnavnet omdøbt til at hede ( Stegt dourade med havsalt a la provencale.doc ) Filen skal derefter gemmes i placeringen, eks. Dokumenter\opskrifter\fisk\dourade\
Avatar billede eurositi Ekspert
25. marts 2022 - 23:26 #3
Mener du at du vil lave en liste/indholdsfortegnelse over samtlige opskrift-titler i alle undermapper til mappen "opskrifter"?

Windows har en funktion, der hedder "Kopiér som sti". Den fungerer dog vist kun på én mappe ad gangen.

1. Markér alle filer i en mappe og hold SHIFT nede, mens du højrekliker. Hér ses valgmuligheden "Kopiér som sti".
2. Indsæt det kopierede i f.eks. Word, Notepad eller Notepad++
3. Lav en søg og erstat, hvor du erstatter den uønskede del af stien/hierarkiet med ingenting. Herefter har du den ønskede tekst pr. opskrift/filnavn.
4. Gentag proceduren for næste undermappe med opskrifter.
Avatar billede chiefbigchief Mester
25. marts 2022 - 23:43 #4
Nej det er ikke en indholdsfortegnelse jeg vil lave, jeg vil have alle doc filerne omdøbt.
Avatar billede eurositi Ekspert
25. marts 2022 - 23:58 #5
Jeg kan ikke forstå, hvordan det er lykkedes dig at døbe filerne f.eks. "C:\Users\BG\Documents\opskrifter\fisk\dourade\Stegt dourade med havsalt a la provencale.doc" ?

I Windows er det i hvert fald ikke muligt at benytte tegn som kolon og backslash i filnavne. Så det er uklart for mig, hvor disse dokumentnavne rent faktisk står? I et dokument-titelfelt måske?

Hvis du navigerer til mappen "dourade" går jeg ud fra, at der ligger en stribe doc-filer, som blot hedder f.eks. "Stegt dourade med havsalt a la provencale.doc" ?

Er det mon kun i MacOS / OS X Finder, at filerne har disse lange navne?
Avatar billede jakobdo Ekspert
25. marts 2022 - 23:59 #6
Opret en mappe der hedder: Dokumenter på C:
Flyt så mappen opskrifter fra:

C\Users\BG\Documents\opskrifter

til:

C\Dokumenter

Så burde det være løst.
Avatar billede chiefbigchief Mester
26. marts 2022 - 00:42 #7
Til eurositi. Filerne stammer fra en Windows backup Zip.fil som er udpakket på en Windows maskine, efter udpakningen dannes en mappe med navnet backup hvori filerne ligger.

Til jakobdo. Der er ikke tale om en mappe med navnet opskrifter hvori der ligger en mappe der hedder fisk, hvori der ligger en mappe der hedder dourade hvori Stegt dourade med havsalt a la provencale.doc er placeret, men et fil navn der hedder "C\Users\BG\Documents\opskrifter\fisk\dourade\Stegt dourade med havsalt a la provencale.doc"
Avatar billede chiefbigchief Mester
26. marts 2022 - 01:21 #8
Jeg har fundet en løsning:
Jeg udpakkede zip filen på min Mac i appen The Unarchiver i stedet for på på min pc, Hvorefter filerne blev korrekt udpakket i de respektive mapper.
Men tak for interessen for mit problem.
Avatar billede eurositi Ekspert
26. marts 2022 - 11:38 #9
Det var godt.
Men vi havde reelt ikke en chance for at regne ud, hvad du ville ha' hjælp til. Det var nemlig først i din egen løsning, at du afslørede, at du snakkede om filer i et ZIP-arkiv og ikke om filer i en almindelig mappestruktur.
Havde du pakket dem ud i Windows, havde du fået samme resultat.