Avatar billede lail Forsker
30. marts 2022 - 09:42 Der er 4 kommentarer

laaaangsom makro

Jeg har en makro det opdaterer 3 forespørgsler

På arket for forespørgsle 1 er der en masse formler og lopslag til arket med forespørgsel 2

kan se makro beregner og beregner og henter baggrundsforspørgsler.
Det tager 3 min

Tip til optimering tages imod med kyshånd;O)

LN
Avatar billede jens48 Ekspert
30. marts 2022 - 10:18 #1
Du kan starte med at sætte disse linjer ind i hhv. begyndelsen og slutningen af makroen. Hvis det ikke er nok, skal selve makroen nok laves om.

Application.Calculation = xlCalculationManual
Application.ScreenUpdating = False
.
Application.Calculation = xlCalculationAutomatic
Application.ScreenUpdating = True
Avatar billede lail Forsker
30. marts 2022 - 10:54 #2
det bruger jeg allerede ændrer intet
Avatar billede kim1a Ekspert
30. marts 2022 - 11:37 #3
Det vil måske hjælpe mere hvis vi forstå mere om det. Et demo ark uploadet så vi kan se?

Mit forslag med den viden vi har nu er at få fjernet formler, måske ved at bygge disse via en anden makro og så ellers køre "flade" værdier.
Avatar billede lail Forsker
31. marts 2022 - 10:53 #4
Har fundet ud af at flette forespørgsler i stedet for alt det loplslag som gør det hele tungt

Der er nogle forespøgsel og en fletning af forespørgsler
for at ende op med en pivot på baggrund af de flettede data

Meen
Nu har skåret helt ind
    ActiveWorkbook.RefreshAll

På en knap

Det er lynhurtigt og selve forespørglerne opdaterer fin

Men skal trykke to gange på knappen for at pivot tabellen opdaterer????

LN