Avatar billede 1Dorte Guru
30. marts 2022 - 12:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Aflevere PC til genbrug

Hej.
Jeg vil gerne aflevere en gammel pc'er til genbrug.
Jeg har slettet alle microsoft-office-filer og programmer, jeg har installeret.

Der er windows 10 på pc'eren i dag. Jeg tror, at der kun var windows 8, da jeg købte den. Den kan ikke bære windows 11.

Hvad gør jeg mere, så det som minimum er meget svært at gendanne mine dataer?

Mvh.
Avatar billede pgh71 Mester
30. marts 2022 - 13:08 #1
Du bør absolut tage harddisken ud af kabinettet og destruere den mekanisk (Brug den store hammer), ellers risikerer du at dine data kan bliver gendannet.
Avatar billede Nicklas Novice
30. marts 2022 - 13:19 #2
Ja, ud med harddisken, og giv den en god omgang med hammeren!

Den er let at finde i de fleste pc'er. Nogle gange skal den lige skrues ud/af. Hedder ofte noget med SATA, SSD eller harddrive 3.5. Typsik 8-10 cm lang, 1-2 cm høj og 6-7 cm bred.

Skulle du aflevere en bærebar computer til genbrug, kan du også gøre miljøet en tjeneste, og tage batteriet ud og putte det over til batteriaffald ;)
Avatar billede 1Dorte Guru
30. marts 2022 - 13:28 #3
Jeg forstår, at min besked meget nemt kan misforståes.

Jeg vil gerne aflevere den i en genbrugsbutik. Jeg er klar over, at jeg løber en risiko.
Jeg ønsker ikke at ødelægge harddisken, men formindske min risiko for, at en ny bruger kan gendanne mine dataer.

Der har kun i meget begrænset omfang været personlig data på den pc'er.
30. marts 2022 - 13:30 #4
Pssst: Hvor i DK er du / din 'genbrugs' PC ?

Jeg uddeler gratis (genbrugs) PC'er til udsatte borgere ... og den kunne være en mulighed ...

(Selvfølgelig helt SLETTET Harddisk + nyt Styresystem mm.)

2500 Valby / Sjælør st.
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. marts 2022 - 13:39 #5
Der er ingen grund til at tage sølvpapirshatten på og hammeren i brug.

Personligt ville jeg geninstallere windows og overskrive helle harddisken - især det frie område - der er programmer til det - jeg bruger Steganos Schredder. Men der findes andre. Men du kan godt undlade geninstalleringen - kør så CCleaner og  søg så efter datafiler du kan have gemt 'forkerte' steder. Det er vigtigt den frie plads overskrives. Det kan gøre manuelt ved ved at gemme ligegyldige filer f.eks windows installationsmedier eller programmer til formålet. CCleaner har en drive wiper hvor der kan overskrives flere gange.

Hvis PCen har fornuftige specs er det et resource spild at kassere den eller skifte harddisken - medmindre man vil 'tune' den med en SSD.
Avatar billede 1Dorte Guru
30. marts 2022 - 13:49 #6
#4 - genbrugsbutikken har afsat min pc'er :-)
Avatar billede Nicklas Novice
30. marts 2022 - 13:58 #7
Antog det drejede sig om data sikkerhed ;)

Enig med "kurt54" ingen grund til stor "sølvpapirshat". Det er herudover tidskrævende at genskabe data, og er sandsynligvis ikke noget almindelig mennesker gider bruge deres tid på eller ved hvordan man gør.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2022 - 16:46 #8
CCleaner kan også overskrive den "frie plads" på disken med tilfældig data. Den kan gøre det med simpel overskrivning (1 gang) Avanceret overskrivning (3 gange) NSA overskrivning (7 gange) og til sidst den rigtig nørdede Guttmann metoder der skriver 35 gange over. Jeg vil personligt mene at 3 gange bør til de fleste være rigeligt 😊
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2022 - 16:48 #9
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
30. marts 2022 - 18:02 #10
Du kan også nulstille pc´en og installere Windows forfra. På de fleste pc´er er der en mulighed for at nulstille pc´en til den var som da man købte den. Det vil medføre at alle data slettes og operativsystem mv. skrives over igen. Det gør det meget svært at finde gamle data frem.
Avatar billede kurt54 Ekspert
30. marts 2022 - 18:13 #11
Jeg ville nu hente et installation medie fra Microsoft WIN10 -kører den nu en aktiveret WIN10 er min erfaring at den aktiveres igen. Men efter det er der efter ny installering måske kun overskrevet 10% af disken -derfor er overskrivning af den fri plads stadig en god ting. Der er ingen grund til at nulstille og vende tilbage til WIN 7 eller 8.

Jeg anser risikoen for at 1Dorte mister privat data på denne måde lig 0. Risikoen for hun mister data på hendes nuværende PC stjæles er meget, meget større.

Hvilken PC drejer det sig for iøvrigt om ?
Avatar billede 1Dorte Guru
30. marts 2022 - 18:31 #12
Det er en Lenovo Ideapad 110.
Avatar billede 220661 Ekspert
30. marts 2022 - 18:33 #13
Jeg er helt enig i #11.