Avatar billede tummes1983 Mester
01. april 2022 - 09:43 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Beregne realkreditlån i excel

Hej

Jeg har følgende data:
Restværdi, Løbetid i måneder, Kurs, Effektiv rente

Eksempel:
400000, 120, 95, 3%

Jeg vil gerne udregne følgende ting
Kurstab ved omlægning
Månedlig ydelse
Totale rente omk.

Er der en der kan hjælpe med det?
Avatar billede visto Professor
01. april 2022 - 16:38 #1
Det jeg kan regne ud på baggrund af dine data er månedlig ydelse og total rente.

Ydelsen pr. måned:
=400000*0,03/12/(1-(1+0,03/12)^-120)

Der findes givetvis en formel, der kan udregne den totale rente. Den kender jeg ikke. Men du kan finde de totale renteomkostninger ved at opstille en amortiseringstabel med følgende fem kolonner:
Termin nr. (blot til orienterende overblik; indgår ikke i udregningerne)
Rente pr. termin
Afdrag pr. termin
Ydelse pr. termin
Restgæld efter terminens afdrag.

Renten er den til enhver tid eksisterende restgæld ganget med 0,03/12
Afdraget = ydelsen minus renten
Restgælden = Den foregående termins restgæld minus afdraget

I denne amortiseringstabel (med 101 rækker, hvor række 1 blot indeholder den gæld, der er udgangspunktet) kan du så få den samlede rente ved at summere kolonnen med renten for hver termin.

Du kan tjekke, at amortiseringstabellen er korrekt lavet: Restgælden skal være 0 efter sidste termin.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. april 2022 - 17:57 #2
Er der ikke en omkostning ved omlægning? I givet fald skal den med ind i det lånte beløb, så du ved, hvad der udbetales (til dækning af gammelt lån?)
Jeg har svært ved at forestille mig, at banker/kreditforeninger gør det gratis (ps jeg bor til leje).
Avatar billede visto Professor
01. april 2022 - 21:27 #3
#1
101 rækker skal selvfølgelig være 121 rækker.