Avatar billede bbkdk Seniormester
04. april 2022 - 12:05 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Farvestyring i Photoshop

Jeg har et spørgsmål, hvor svaret burde været enkelt, da der er skrevet tykke bøger om forholdet. Imidlertid er beskrivelserne oftest virkelig for nørder.

Jeg har et Nikon D300 spejlrefleks, og optager farveprofilen Nikon Adobe RGB 3.0.0, der vel er den samme farveprofil som Adobe RGB (1998).

Det kører jeg så med hele vejen, når jeg enten udskriver billederne på egen printer, eller sender dem til et laboratorium, der kræver denne profil.

Men hvis de skal sendes til et ikke-professionelt laboratorium, skal skiftes til profilen srgb.

Og hvordan skal det ske?

Hvis jeg åbner billederne i Camera Raw, fremgår det nederst på skærmen, hvilken farveprofil, billedet er tildelt.

Kan jeg bare ændre denne profil til srgb for alle billederne og så være sikker på, at alle fotos er farvekorrigerede, så de skal udskrives på en printer, der bruger profilen srgb.

Eller skal der ske en manuel korrektion af alle billederne (pyh, ca. 150 billeder fra en fest)?
Avatar billede prodic Mester
04. april 2022 - 13:02 #1
For at sikre dig det bedst mulige udprint, så bør du i samarbejde med det ikke-profesionelle laboratorium undersøge hvilken CMYK-profil som de vælger i deres udskrift.
Derfra kan du farvekorrigere til det færdige udprint før du sender.

I relation til din konkrete problemstilling så vil en simpel Action i Photoshop hurtigt kunne konvertere de 150 billeder til sRGB.

Jeg vil også anbefale at lede efter et alternativt laboratorium, som ikke specifikt beder dig anvende en skærm-profil(sRGB) da alle med respekt for sig selv bør acceptere minimum Adobe RGB og meget gerne specificere hvilken CMYK-farveprofil der skal anvendes hos dem.
Avatar billede bbkdk Seniormester
04. april 2022 - 13:42 #2
Tak for svaret.

Jeg er helt enig i, at billederne bliver bedst når RGB profilen anvendes.

Men ofte(st) leverer jeg billederne til visning på en pc, og så er der nogle kunder, der vælger selv at sende dem til et laboratorium. Tit bestiller de billeder til 1 kr. pr. stk., og så er det oftest sRGB, der skal anvendes.

Hvordan udføres en batch konvertering i Photoshop. Er det som ovenfor beskrevet nok at åbne alle billederne samlet  i Camera Raw, og derefter ændre profilen, som det er muligt nederst på skærmen.

Hvis det er tilfældet, dvs. at billederne efter at have fået ændret farveprofilen, uden at der i øvrigt manuelt er ændret kontrast m.v. i billedet, kan udskrives på en "sRGB" printer, hvilken funktion har "Soft Proff" så?
Avatar billede prodic Mester
04. april 2022 - 14:20 #3
Billederne gengives bedst på en skærm med en RGB-profil hvor sRGB er absolut lavest fællesnævner og hvor Adobe RGB indeholder flere farver der kan gengives på en skærm.
Til print skal du som udgangspunkt altid konvertere til en given CMYK-profil, da den vil konvertere RGB til CMYK med det bedst mulige resultat (generelt set).

Soft Proof har - i Photoshop - den funktion at emulere en anden farveprofil og hvilke konsekvenser en ændring af farveprofilen vil have. Den ændring kan være til sRGB eller en given CMYK-profil.
Fordelen ved Soft Proof er at du kan foretage evt. justeringer FØR du endeligt konverterer, så du har derved mulighed for at lave det bedst mulige udgangspunkt og så foretage ændringen af farveprofilen.

Jeg vil anbefale dig at google Photohop + Action og få lavet en action. Denne kan du efterfølgende køre som batch eller lign.
Avatar billede kurtba Ekspert
04. april 2022 - 21:59 #4
Avatar billede bbkdk Seniormester
05. april 2022 - 07:13 #5
Tak til jer begge.

Jeg kigger Youtube igennem og ser, hvorledes jeg i praksis skal gøre.