Avatar billede scholes Mester
11. april 2022 - 13:18 Der er 2 kommentarer

Macro "tilbage til faneblad hvor jeg kom fra"

Hej
Jeg bygger excel program,  der linker frem og tilbage mellem en masse for forskellige faneblade.
Jeg ønsker en macro, der altid sender mig tilbage til det faneblad jeg kom fra sidst.

Fx. faneblad A , B og C har alle et link til D.
Hvis jeg klikker på linket til D fra A, vil jeg gerne tilbage til A igen
Hvis jeg klikker på linket til D fra B, vil jeg gerne tilbage til B igen
Hvis jeg klikker på linket til D fra C, vil jeg gerne tilbage til C igen

Håber det giver en smule mening :)
Avatar billede kim1a Ekspert
11. april 2022 - 17:34 #1
Hvad trigger at du skal retur? Jeg antager at du laver mere end en ændring på hver faneblad?

Jeg har ikke tænkt dette hele vejen, men en løsning hvor den for hver gang du laver en ændring gemmer en variabel med faneblad du var på sidst. Jeg tror det vil kræve tre variable.
Var1: Faneblad du var på inden seneste ændring
Var2: Faneblad du er på nu ved ændring
Var3: Forrige faneblad
Så en kontrol at hvis 1=2 så ingen ændring, men er 1 forskellig fra 2 skal den gemme 1 i 3.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
19. april 2022 - 12:08 #2
Piece of cake...

Brug 'Worksheet_Activate' eventen på hvert af regnearkene 'A', 'B' og 'C' til at angive i en 'Public' variable, at nu er du på det regneark.
Når du 'trigger' makroen, der bringer dig tilbage, skal du blot hoppe til det regneark, der er gemt i den 'Public' variabel.