Avatar billede jesper_n Novice
11. april 2022 - 23:18 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Udtræk af navn, antal og bordnr

Hejsa

Jeg prøver at lave en bordplan ud fra et større regneark, hvor jeg bl.a. har navne på gæster, antal tilmeldte og bordnummer.

Nu vil jeg gerne trække data ud i et andet ark, hvor den først skrive alle med bord nr. 1 - og så navn og antal i 2 kolonner. Og så bord nr. 2 og derefter bord nr. 3 osv. Så kan jeg dels lave en liste til væggen og tjekke, at der sidder det rigtige antal ved hver bord.

Jeg har prøvet alt muligt - men ikke det rigtige med - XOPSLAG, SORTER og FILTRER.

Er der nogen, der kan hjælpe mig på sporet? Haster lidt, da festen er snart :-).

På forhånd tak.
Avatar billede Jan K Ekspert
12. april 2022 - 05:37 #1
Hvordan er dine data struktureret i arket. For mig lyder  xeg so  en simpel opgave med LOPSLAG, så hvis det ikke virker,  må der være mere i opgaven end som så.
Avatar billede ebea Ekspert
12. april 2022 - 08:32 #2
Som Jan skriver i #1, er LOPSLAG en mulighed, afhængig af hvordan data er.
Jeg har lavet et eks. i Linket herunder, som det måske ser ud. Tilret selv.

https://www.dropbox.com/scl/fi/dko2qd3c34ijgqpq1k2nn/bordliste.xlsx?dl=0&rlkey=rfzs2ysc1ksgvboaz4qc9yw0j
Avatar billede jesper_n Novice
12. april 2022 - 08:59 #3
Hejsa. Tusind, tusind tak for forslag. Det er meget tæt på. Jeg synes godt nok, at denne type formler er svære helt at få under huden. Men det er rigtigt sjovt, når det virker.

Den eneste ændring jeg har brug for lidt hjælp til er følgende.

I Ark 1 skal der være en kolonne (helst før B) med antal, da par er registreret som "Andrea og Kaj" og dette tal skal stå i en kolonne i Ark2, så jeg kan sikre, at alle borde har x gæster - og ved betinget formattering markerer, at alt er okay, for få eller for mange.

Kan du hjælpe med, hvordan jeg også får antal flyttet til ark 2 sammen med navn og bord?

På forhånd tusind tak!!
Avatar billede ebea Ekspert
12. april 2022 - 09:24 #4
#3 - For at undgå at skulle skrive en mængde indlæg frem og tilbage, så prøv at uploade et eks. på det du konkret har af opsætning. Du kan bruge  www.dropbox.com  til at uploade din fil med.
Så er det nemmere at forholde sig til konkretet fakta.
Avatar billede jesper_n Novice
12. april 2022 - 13:19 #5
Hejsa. Tak for det. Jeg har lavet et udtræk og et forsøg på et bordplansark, så du kan se, hvad jeg mener. Beklager at jeg blot prøvede at skrive det.

Excel-arket er her:
https://www.dropbox.com/scl/fi/4e068c8syy3nvhncjrg3c/60-rs-f-dselsdag-liste-over-inviterede-reprise-20220423-test.xlsx?dl=0&rlkey=xs83ap0xj62qd15dx0ruas0wb

Tak for hjælpen.

M.v.h. Jesper
Avatar billede ebea Ekspert
12. april 2022 - 15:06 #6
#5 - jeg har opdateret filen (Link i #2), og ændret lidt på måden du skriver navne ind på. Ellers burde det være som i din egen fil.
Avatar billede ebea Ekspert
12. april 2022 - 17:49 #7
#5 - Og her er en anden version, som kan bruges med Excels nye 365 formler. Måske lidt nemmere at overskue ;-)

https://www.dropbox.com/scl/fi/96kuo9eusqsrxfgmedp25/bordliste-filter.xlsx?dl=0&rlkey=w4ric3uph73qnbd27z8xtaxby
Avatar billede jesper_n Novice
12. april 2022 - 22:06 #8
Hejsa. Fik ikke kigget på den nyeste, men fik udfordringen løst med din fil. Tak for den. Jeg kigger på den anden senere.

Ville egentlig helst have haft løst det med muligheden for at kunne skrive dobbeltnavne og så et tal (1 eller 2). Og hvis du har et tip til det, så ville jeg gerne lære det. Men opgaven er løst. Og tusind tak for det. Og jeg forstår det næsten :-).
Avatar billede ebea Ekspert
12. april 2022 - 22:25 #9
#8 - Du er velkommen ;-)
Det med at skrive dobbeltnavne i samme celle, gør det noget mere omstændigt, da udtagningen af det enkelte navn, kræver noget ekstra.
Og du har jo i forvejen enkelt navne, så det må være den rigtige vej.