Avatar billede Tibetus Novice
24. april 2022 - 13:18 Der er 10 kommentarer

Installation af andet styresystem

Hej
Jeg har købt en HP elite 8200 som har styresystemet ubuntu/Linux.
Pc’en er oprindelig født med Windows 7 som ikke længere findes på den, men der er produktnøgle til det.
Jeg vil gerne have Windows7/10 på pc’en og have slettet det andet.
Hvis jeg formaterer harddisken, kan jeg så installere windows 7/hente det på nettet uden at skulle købe en officiel installationscd eller er der andre muligheder?
Tak for evt. råd.
Mvh Tibetus
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2022 - 13:39 #1
Hent Windows 10 på microsoft siden https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 og opret et installatios medie.
Jeg tænker du stadig kan aktivere med Windows 7 produktnøglen.
Jeg tænker ikke at den pc her kan køre Windows 11 på grund af hardwaren der er i den, og vil hellere ikke anbefale man prøver at installere på alternativ metode som man måske stadig kan gøre. Det kommer ikke til at virke over en længere periode da Microsoft vil gøre alt for at lukke ned for disse installationer.
Held og lykke
Avatar billede overloaded Mester
24. april 2022 - 13:42 #2
Avatar billede Tibetus Novice
24. april 2022 - 13:48 #3
Tak.
Installationsmedie, er det en usb nøgle og skal det foregå inden jeg formaterer harddisken?
Mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2022 - 13:55 #4
#3 Ja det er en usb pind på minimum 8 Gb du skal bruge til formålet. Siden kan oprette denne usb for dig da du downloader Mediacreation tool som køres og opretter dette medie. Jeg har ikke oprettet sådan et medie fra en Linux maskine så anbefaling herfra er at du gør det fra en Windows maskine.
Avatar billede overloaded Mester
24. april 2022 - 13:57 #5
Går ud fra at det er en ISO-fil der downloades, altså en diskafbildingsfil. Den skal enten brændes på en dvd eller oprettes på en USB.
Hvordan man så gør det på Linux det ved jeg ikke.
Avatar billede Tibetus Novice
24. april 2022 - 14:00 #6
Ok, det må jeg prøve, jeg har heldigvis en anden (8100) med windows 10, men jeg skal lige høre om jeg kan gøre dette mens Linux stadig er på maskinen eller den skal være fjernet/formateret?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2022 - 14:04 #7
#6 Jeg kan ikke forestille mig andet end at du bør kunne nedlægge disken med Windows 10 installationsmediet. Du burde ikke behøve at formatere først. Du skal blot vælge at boote fra usb. Dette kan måske gøres med en F taste for at åbne boot menu.
Avatar billede Tibetus Novice
24. april 2022 - 14:06 #8
Mange tak for rådene - det skal prøves over de næste par dage.
Hav en god søndag :)
Avatar billede 220661 Ekspert
24. april 2022 - 14:09 #9
Velbekomme
God arbejdslyst :-)
Avatar billede Tibetus Novice
26. april 2022 - 13:36 #10
Hej igen
Linket virkede fint og nu er "sagen" overgivet til leverandør af produktnøgle som oplyser at usb'en skal gøres bootbar og det skulle en "herre" ved navn Rufus kunne klare....
Hav en god dag :)