Avatar billede Torben Praktikant
24. april 2022 - 20:43 Der er 4 kommentarer

PC slukker ved opstart af spil

Hjælp, min søn har lige købt dele hjem til en gamerpc og fået hjælp til at samle den, problemet er nu, at når han forsøger at starte et spil, så lukker computeren ned. Computeren kører alt som normalt, men lukker ned når der forsøges at starte et spil, hvad kan være galt. Det er følgende dele som er sat sammen:

PSU: GIGABYTE P750GM - STRØMFORSYNING - 750W 80 PLUS GOLD
MOTHERBOARD: MSI MPG Z490 GAMING PLUS Bundkort - Intel Z490 - Intel LGA1200 socket - DDR4 RAM - ATX
GRAFIKKORT: ASUS NVIDIA GEFORCE RTX 3060 - DUAL OC 12GB GDDR6
RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x8GB
CPU: Intel Core i7 10700F - 2.9 GHz - 8 kerner - 16 tråde - 16 MB cache - LGA1200 Socket - Box
VANDKØLING: Corsair iCUE H100i RGB PRO XT - CPU Vandkøling - Max 37 dBA
SSD: PNY CS2130 M.2 NVMe SSD, 500 GB

Mhz på ram er sat ned til en 2600-2800 mhz uden held.

Er der nogen som har gode råd

På forhånd tak
Avatar billede INK Ekspert
25. april 2022 - 10:46 #1
Hvis den starter normalt med Windows, så kunne det være grafikkortet. Ved opstart bruger den formentlig det indbyggede grafik på bundkortet, mens den ved spil aktiverer det store grafikkort. Er det korrekt isat ? Rører der ved stel eller andet?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
25. april 2022 - 23:10 #2
Når PC'en lukker ned? Er det så muligt at starte den igen uden at tage strømmen fra først?

Hvis nej, så er det et grafikkort-problem eller måske PSU'en.
Hvis ja, så nok Windows opdateringer eller drivere

Men prøv først....
Opdatér Windows så alt er up-to-date.

Installér nyeste Nvidia drivere til grafikkort med Hak i "Clean install" under advanced.

Hvis ovenstående ikke hjalp, så kan det være PSU'en der fejler når den leverer strøm til grafikkortet. (nye PSU'er kan have fejl)

Prøv at tjekke kabler til grafikkortet. Mener RTX 3060 har to kabler tilsluttet fra PSU'en. Prøv at afmontere og montere igen.

Prøv i øvrigt at afmontere grafikkortet og montere det igen i soklen på motherboardet. Der kan være dårlig forbindelse.

Sidste (måske besværlige) mulighed... Test grafikkortet i en anden PC.
Avatar billede ecaspar Mester
10. maj 2022 - 11:42 #3
Udover grafik kort som en mulighed -
Køler på CPU er måske ikke rigtigt monteret - ved opstart af krævende spil udvikles der varme og kan cpu ikke komme af med det vil den selv lave termisk beskyttelse og lukke.
Avatar billede Torben Praktikant
10. maj 2022 - 11:59 #4
Problemet er løst, det viste sig at være en defekt strømforsyning, som godt kunne køre computeren, men blev overbelastet ved opstart af spil.