Avatar billede BRJ Mester
29. april 2022 - 03:37 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Dansk tastatur

Jeg har indstillet til dansk tastatur i systemindstillinger - alligevel vil Mac ikke acceptere æ, ø, å - i f.eks. en google-søgning - hvad gør jeg?
Avatar billede jakobdo Ekspert
29. april 2022 - 09:34 #1
Hvis du går til: System Preferences -> Keyboard -> Input Sources. Hvad har du så der ?
Avatar billede BRJ Mester
29. april 2022 - 10:18 #2
Jeg har Systemindstillinger - Tastatur - Indtastningsenheder - Dansk/Amerikansk  hvor jeg så vælger Dansk - og den husker valget men det ændrer ikke noget.
Avatar billede INK Ekspert
29. april 2022 - 10:53 #3
Hvad står den til i sprog og område under systemindstillinger?
Avatar billede BRJ Mester
29. april 2022 - 12:05 #4
Dansk
Avatar billede INK Ekspert
29. april 2022 - 12:39 #5
Har du prøvet genstart, evt. også i save mode?
Avatar billede BRJ Mester
29. april 2022 - 16:31 #6
Hvordan mener du i save mode?, alm genstart hjælper ikke
Avatar billede INK Ekspert
29. april 2022 - 22:17 #7
Der skulle stå safe mode. Se dette link

https://support.apple.com/da-dk/HT201262
Avatar billede INK Ekspert
29. april 2022 - 22:17 #8
På dansk hedder det vist "sikker tilstand".
Avatar billede BRJ Mester
30. april 2022 - 13:46 #9
Aha sikker tilstand - kendte jeg ikke - jeg har kigget ind i link, det må jeg undersøge om jeg har software til - min Mac er fra 2015 ............... (hvorfor skifte ngt ud som ellers fungerer fint?)
Avatar billede INK Ekspert
30. april 2022 - 13:56 #10
Min iMac 27 er fra 2010 og kører stadig fint (Patched til Catalina). Min MacBookPro fra 2015 kører MacOS Monterrey uden problemer.
Avatar billede BRJ Mester
30. april 2022 - 16:05 #11
Min MagbookPro kører MacOS El Capitan - uden problemer - jeg skal bare have løst tastatur-dansk-problem
Avatar billede INK Ekspert
30. april 2022 - 16:15 #12
Jeg kan desværre ikke hjælpe med mere input, men personligt ville jeg nok opgradere fra El Capitan til noget nyere. Det ville nok løse dit problem. Good Luck.
Avatar billede BRJ Mester
30. april 2022 - 17:12 #13
Tak Tak
Avatar billede BRJ Mester
03. maj 2022 - 22:26 #14
Hej ink-
Er der nogle faldgruber eller noget jeg skal være opmærksom på ved at trykke "installer" til MacOS Monterrey - det er også den opgradering min MacBookPro 2015 foreslår. Jeg kan være bange for om min Mac bliver for langsom el lign.......
Avatar billede INK Ekspert
03. maj 2022 - 22:42 #15
Min MacBook Pro fra 2015 kører Monterey uden problemer. Jeg har 16 GB ram.
Avatar billede INK Ekspert
03. maj 2022 - 22:48 #16
Jeg ville under alle omstændigheder sikre mig en TimeMachine backup inden opgradering. Bemærk dog, at fotoarkivet bliver opdateret, og det kan tage noget tid inden alt er på plads. I aktivitetsloggen kan du se hvilke processer, der kører. Efter nogle dage falder det dog på plads. Der kan også være nogle ældre programmer, der ikke længere kan køre. iPhoto bliver til Photos. iDVD udgår osv.
Avatar billede BRJ Mester
04. maj 2022 - 08:44 #17
Ink. Tusind tak for dine oplysninger. Jeg har hukommelse på 8 GB 1867 MHz DDR 3 - mon det er halvdelen af dine 16 GB ram? Og kan man indsætte mere hukommelse (kunne man i gl dage) ?
Avatar billede INK Ekspert
04. maj 2022 - 12:50 #18
Du kan ikke udvide RAM i din MacBook Pro, idet RAM er fastloddet. Størrelsen bestemmes ved ordre.
Avatar billede BRJ Mester
12. maj 2022 - 04:19 #19
"Dansk tastatur" fungerer på søgefelt i Google (måske efter at have genstartet i safe boot), OG det er Bing der er problemet. Jeg forsøger at afinstallere Bing i Firefox.
Får dettee som første skridt: Klik på "ikonet for søgemaskinen", som du sidst brugte til at søge efter noget på Firefox i venstre side af Firefoxs søgefelt" -
hvad betyder det - er der en der kan tydeliggøre hvad "ikonet for søgemaskinen" er?