Avatar billede Aeskeline3 Novice
03. maj 2022 - 11:00 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Word - baggrundsfarve i tabel

Hej,
Kan ikke greje hvorfor mit dokument gør sådan.
Hver gang jeg opretter en tabel og ønsker at farve en celle med en baggrundsfarve fremstår bogstaverne med hvid baggrund mens resten af cellen bliver eks. grå
Avatar billede fase Professor
03. maj 2022 - 11:11 #1
Placer cursoren i cellen og vælg skyggefarve, så får baggrunden den ønskede farve og teksten er sort.
Avatar billede Aeskeline3 Novice
03. maj 2022 - 11:18 #2
Hej tak for svar.
Baggrunden bliver grå, teksten sort men der er en bræmme omkring bogstaverne der er hvid. Som om de var markerede?
Avatar billede fase Professor
03. maj 2022 - 11:30 #3
Hvilken version af Word bruger du?
Avatar billede Aeskeline3 Novice
03. maj 2022 - 11:38 #4
Hmm...giver officie 16 menning?
Avatar billede fase Professor
03. maj 2022 - 12:34 #5
Jeg har lige prøvet at indsætte en tabel i Word i office 2016 udgaven. Når tabellen er tegnet, sætter jeg cursoren i det felt, som skal have en baggrundsfarve. I menuen vælger jeg  SKYGGE i det felt er der en pil ned, når du trykker på den, kommer den en mulighed for at vælge farve på baggrunden. vælg den ønskede farve. Hvis du markerer teksten, kan du også vælge farve på teksten.
Avatar billede Aeskeline3 Novice
03. maj 2022 - 12:59 #6
Det virker ikke...er det muligt at post billeder her?
Jeg kan godt få cellen farvet men alle bogstaverne har stadig hvidt baggrund som om det er markerede?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. maj 2022 - 13:05 #7
Du er velkommen til at sende dit dokument til mig. Så vil jeg undersøge det. Du kan sende email til mig via https://www.thedoctools.com/home/da/kontakt/.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
03. maj 2022 - 14:39 #8
Jeg har set på dit dokument. Den hvide farve skyldes, at selve teksten er sat til at have hvid baggrundsfarve. Man kan føje baggrundsfarve til tekst, afsnit, celler og tabeller. Cellen har grå baggrund, mens teksten har hvid baggrund.

Du kan fjerne farven ved at markere teksten, åbne dialogboksen "Kanter og skygger" > fanen "Skygge" - sørg for at vælge "Tekst" i feltet "Anvend på". Vælg så "Ingen farve" i feltet øverst til venstre - også selv om der måske i forvejen står "Inden farve" i feltet (jeg ser lige nu på engelsk version af Word, så de danske tekster er skrevet efter hukommelsen - kan derfor være lidt upræcise).

En hurtigere løsning: Marker teksten > tast Ctrl+Mellemrum (= hold Ctrl nede og tryk samtidig på mellemrumstasten). Det rydder direkte tegn-formatering fra teksten. Hvis det samtidig fjerner f.eks. fed, som er føjet til som direkte formatering, så tilføj dette igen.