Avatar billede ksor Mester
13. maj 2022 - 09:36 Der er 8 kommentarer

Varmeproblemer ???

Jeg har en 'vandkølet' PC, som jeg nu har sat op med 3 skærme til MSFS2020.

Jeg har et GTX1070ti som jeg er ganske tilfreds med.

Jeg har renset radiatoren og alt andet for støv og det har hjulpet lidt, MEN min CPU bliver lige lovlig varm - 75-85 grader !

Er det ikke for meget ?

Kan man evt. DIY ombygge kølesystemet til 'rigtig' vand med en beholder stående ved siden af med f.eks. 5 liter - har nogen prøvet det ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. maj 2022 - 10:07 #1
75-85 grader CPU temperatur er for meget. Når temperaturen når et vist niveau så slukker pc ganske enkelt, for ikke at cpu´en brænder af.

Herunder er der lidt at studere:

https://www.coolerkit.dk/shop/vandkoeling-217s1.html

https://www.fcomputer.dk/gamer/hardware/vandkoeling

https://www.pcspecialist.dk/liquid-series/

https://www.proshop.dk/Koeling-og-blaeser
Avatar billede ksor Mester
13. maj 2022 - 12:33 #2
Jeg har nogle gange oplevet, at pc'en booter medens jeg flyver, og jeg har installeret en temp.måler som også viser temperaturen i proceslinien - og den kommer hurtigt op fra 45-50° til de der 75-85°, og der er efter det råd for meget, og tak for det.

Jeg HAR allerede én gang skiftet kølesystem og det holder åbenbart sådan lige over garantiperioden på 2 år og så opstår problemerne, som jeg har refererer til - så links til diverse forhandlere er ikke interessante og det var heller ikke i mit spørgsmål.

Jeg vil derfor høre om ikke andre OGSÅ er blevet trætte af de dyre færdige systemer og SELV har eksperimenteret med noget.

Jeg har på fornemmelsen, at det er selve 'kølepumpen' der er det svage led - et længere stykke tid før varmeproblemet bliver alvorligt, begynder systemet nemlig periodisk at støje en del - og det kommer fra 'kontaktfladen' på processoren og der er ledninger ind i blokken - formodentlig til 'kølepumpen'.

Lad mig høre om jeres eksperimenter !
Avatar billede ksor Mester
15. maj 2022 - 09:28 #3
Efter jeg har installeret et program til at måle CPU-temp. har jeg bemærket, at den om morgenen starter med ap være 91° varm, og det falder så i løbet af 10-156 min til 45-50° - er det normalt ?
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. maj 2022 - 11:25 #4
Undskyld, men der skal formentlig stå "10-15 min", og ikke 10-156 min?

Du skriver at den starter med at være 91 grader, men denne temperatur kan den da først nå efter nogle minutter, og så skulle den af sikkerhedsmæssige årsager lukke ned.
Avatar billede ksor Mester
15. maj 2022 - 11:53 #5
Ups, ja, selvfølgelig ... efter 10-15 min, skal der stå - sorry !

ALLE - temperaturer i programmet starter åbenbart ved 91° - og der er måske en SW-ting, idet det ser mærkeligt ud, at ALLE sonsorer skulle måle steder, som ALLE skulle være 91°.

Men det starter altså der og i disse 10-15 min svinger den op/ned i 80-erne, og bevæger sig langsomt ned til de45-50°.

Jeg har spurgt i et forum vedr. MSFS2020 og der svarer de, at det nok er i den "varme ende" men OK at kører der (i 80'erne, når jeg kører MSFS2020).

Jeg har oplevet 4-5 gange på et år, at maskinen genstarter 'umotiveret', og det er vel netop pga. af varme - så, ja, der er i 'den varme ende' og jeg skal nok have gjort noget - men hva' ?
Avatar billede ksor Mester
24. maj 2022 - 10:34 #6
Er der virkelig ikke nogen, som har eksperimenteret med DIY-kølesystem ?

Jeg kan forestille mig, at lejerne 'vand'-pumpen, som formodentlig sidder indbygget i køleblokken, som monteres direkte på CPU'en, er 'træge' og derfor giver det underlige temperaturforløb.
Jeg er lidt betænkelig ved at skifte kølesystemet, idet det er anden gang, med de samme symptomer - så det er ganske givet noget med 'vand'-pumpen, der svigter.

Hvad er det for noget 'kølevæske' der bruges ?
Avatar billede kulawig Professor
24. maj 2022 - 15:42 #7
der findes et utal af DIY vandkøling har selv været glad for mit https://www.proshop.dk/Kabinet/Thermaltake-Kandalf-Kabinet/811116

på grund af for mange børn og for lidt fritid  er det desvære røget i skammekrogen ;-)

på HWT.dk kan du sikkert finde nogle "gør det selv" systemer
Avatar billede SBargisen Novice
11. juli 2022 - 12:21 #8
Husk at kontrollere om dine blæsere vender korrekt, alternativt kan du også montere flere blæsere som hjælper til at fjerne varmen inde fra systemet.

Dbh.
Stefan
https://Gaming.dk