Avatar billede Jacob Praktikant
16. maj 2022 - 08:42 Der er 2 kommentarer

Bundkort til i9900K Z390/ Socket 1151

Hvor finder jeg et motherboard til i9 i9900K - alt er udgået. Vil helst købe nyt. Jeg har et ustabilt Gigabyte Designare Z390, og det er kun efter jeg har afbrudt strømmen helt og genstarter at jeg kan få kontakt til mine USB-C eksterne diske. (dog virker alt andet peripherals gennem USB-C) Men når jeg har afbrudt strømmen og derefter tænder igen, resetter den Bios hver gang, dvs. mine tweaks - f.eks. at mine Ram skal køre til max hastighed - skal jeg ind og ændre hver gang strømmen har været afbrudt! Jeg har skiftet det lille backup batteri. Tror der er opstået en defekt i enten bundkort eller strømforsyning efter jeg ved en fejl kom til at sætte et USB-C stik i en alm. USB port og computeren kortsluttede. Har 64 GB DDR4 3600 Ram og de skal helst passe. Eller er det ud og købehelt ny Processor/Motherboard/Ram?

vh Jacob
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2022 - 20:24 #1
Jeg benytter selv ikke Thunderbolt, men det kan også være at der er begrænsninger hvor meget eller hvor mange tilslutninger der kan tages i brug.
Har du noget tilsluttet alt på USB type-A på front?
-Det kunne spille en rolle, hvorpå hvordan det virker for dine Type-C tilslutninger.

Er det alle Type-C du benytter eller den ene?

https://www.gigabyte.com/Motherboard/Z390-DESIGNARE-rev-10/support#support-manual

Kig eks. på side 22 på Engelsk anvisning.

Jeg tror ikke at dit grej virker som det skal, men blot har begrænsninger.
Opdateret BIOS og installeret seneste softwares og drivers?
https://www.gigabyte.com/us/Motherboard/Z390-DESIGNARE-rev-10/support#support-dl-driver

Ja, der er trods alt begrænsninger, kig på dette tråde:
https://www.tonymacx86.com/threads/success-gigabyte-designare-z390-thunderbolt-3-i7-9700k-amd-rx-580.316533/

Næsten midte sektionen. Dog omhandler det om OS og hvad der kan bruges og hvor mange i indhold.

Nå, det tog lidt tid, så der er snak om begrænsninger. Prøv dig frem hvad der virker, måske skal man købe en form for adapter?
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2022 - 20:25 #2
Hopper af tråden