Avatar billede Mell Praktikant
23. maj 2022 - 17:45 Der er 9 kommentarer

Bærbar lader ikke …. - HJÆLP !

Hej.

Min bærbare yoga 900-isk vil ikke tænde.

Det handler om at den ikke lader !

Hvad der så er grunden til den ikke lader ved jeg ikke ??

Jeg har prøvet noget forskelligt.

Ledningen og stikkontakter er testet og virker.

Jeg kan se lyset der indikerer strøm og opladning blinker når jeg monterer batteriet, så computeren registrerer batteriet.

Den lampe der så normalt blinker regelmæssigt orange når den lader op, blinker nu så uregelmæssigt… indtil den til sidst stopper.

Her ligger problemet. Det virker til at blæserne virker fint og starter ved opstart, men at de derefter stopper hurtigt, sammen med hele pc’en bliver sort og lukker ned brat.
Den er kun tændt få sekunder før dette sker.

Det er lykkedes mig at få den tændt i længere tid (flere minutter) hvor den nåede at lade op på 4% fra 1% hvor den derefter holdte op med at lade, og faldt i strøm indtil den så løb tør… (den fungerede ellers normalt her indtil batteriet løb ud).

Jeg har ikke bare kunne tænde computeren. Gør jeg det (trykker på tændknappen) blinker den orange lampe der indikerer der mangler strøm. Eller også blinker den uregelmæssigt (hvor den normalt blinker regelmæssigt hvis den lader). Men stopper så og bliver helt sort omkring et minut efter.

Måden jeg har tændt den på, er ved at tage batteriet ud, strømstikket ud og ladt computeren stå et stykke tid. Derefter holdt tænd knappen nede i 15 sekunder for at fjerne reststrøm. Herefter sætter jeg batteriet tilbage, propper stikket i og så tænder den. Her tænder den og dette er den eneste måde at få den til at starte på. Men som sagt slukker den hurtigt igen.

Måske en periodisk fejl på bundkortet ?

Kan nogen hjælpe med mig hvad problemet er og hvordan jeg løser det ?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. maj 2022 - 18:02 #1
Med batteriet ude og ikke strøm på, tryk og hold start knappen nede i ca 30 sekunder.
Monter kun forsyningen og prøv at tænde. Kan den så køre?
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2022 - 19:16 #2
Det kan såmænd være at opladeren er blevet defekt, så det skal nok bare udskiftes, medmindre batteri ikke har været udskiftet før, at det nok er på tide?

Eksempel start fra 15:00 min.
https://youtu.be/tmVwqD0DChw
Avatar billede stjans Guru
24. maj 2022 - 10:33 #3
Hvor gammel er din bærbare ?
Avatar billede helar Novice
31. maj 2022 - 23:16 #4
Hvad er svaret på #1's forslag?
Avatar billede Mell Praktikant
08. juni 2022 - 17:45 #5
Det virkede 220661.

Men nu virker den ikke igen.

Der kom liv i den med din metode i længere tid. Den kunne godt tænde sådan.

Der var også et tidspunkt jeg prøvede at sætte batteriet til og det ladede som normalt…
Det kom op på 100% og det hele fungerede igen, lige indtil batteriet igen løb tørt… fordi ladningen pludselig stoppede med at virke. (Eller stoppede med at registrere at den lader).

Det lader til dog at den ikke kan holde strøm uden batteriet. I noget tid jo, og den påbegynder reparation på skærmen… men (ret uregelmæssigt) synes jeg lukker den pludseligt ned. Denne gang før reparationen var fuldført
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juni 2022 - 18:12 #6
Du burde kunne bruge den uden batteriet i, og kun med laderen. Vi har en HP DV6 herhjemme hvor batteriet døde for mange år siden.
Avatar billede Mell Praktikant
08. juni 2022 - 22:41 #7
Det virker ikke til den kan det…

Den tænder og slukker så igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juni 2022 - 23:48 #8
#7 ok.
Avatar billede Mell Praktikant
10. juni 2022 - 18:32 #9
Den tænder af sig selv, når strømkablet sættes i. Og slukker så også af sig selv og lader til at genstarte på den måde…

Altså på:
tænd, sluk, tænd, sluk, tænd sluk…