Avatar billede pgdanmark Praktikant
26. maj 2022 - 09:48 Der er 2 kommentarer

kernel32.dll

Min Windows 7 32 bit vil ikke acceptere installation af en driver tii Bluetooth. Så vidt jeg kan se, skal en nyere kernel32.dll erstatte den gamle. Jeg har downloadet den nye, men når jeg forsøger at kopiere og erstatte får jeg meddelelsen "Du skal have tilladelse". Jeg har prøvet i fejlsikret tilstand fra et andet Windows 7 32 system, men det hjælper ikke. Hvad kan jeg gøre?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. maj 2022 - 11:52 #1
Kernel32.dll er en windows systemfil - det er ikke en man bare går hen og skifter ud, fordi nogen fortæller det vil løse et problem. I værste fald kan du åbne dit system for hackere. Og Windows 7 er i forvejen et gammelt hullet operativsystem, så du er virkelig ude i noget der kan være farligt.

Først og fremmest tager du den DLL fil du har fået fat på, tager egenskaber på den, og finder ud af om den er signeret og stemplet som en fil fra Microsoft. Og du kan evt. sammenligne fil-version med den oprindelige fil - så har du en forhåndsindikation af om du overhovedet bør stole på filen.

Når du så (formentlig) har konstateret at den IKKE er fra Microsoft, eller at den er ældre end den du har på systemet, så behøver du ikke rode mere med den.

Eller sagt på en anden måde - hvis en bluetooth driver kræver ændring af Windows kernefiler, så undersøg i stedet om det er den rette driver du har, og prøv evt. andre drivere. Virker det ikke, er det nok fordi den Bluetooth driver du har, ikke er bagud-kompatibel med Windows 7 - og så må du overveje at finde en anden, ældre bluetooth enhed, eller opgradere til et nyere OS.

...Er du ovre i at du VIL hacke dit system og eksponere dig, så findes der 3. parts værktøjer der kan udskifte systemfiler. Og du kan også gøre det hvis Windows er "offline" - d.v.s. du er booted på et andet OS end din windows 7 på (eks https://www.hirensbootcd.org/ ). Men husk at skifte filen alle de steder den findes i windows strukturen - Windows har en mekanisme til at beskytte filerne ved at holde en kopi i en anden skrivebeskyttet mappe. Og husk at hvis du kører 64bit versionen af Windows 7, skal du have både en 32 og 64bit udgave af filen, der begge skal erstatte den tilsvarende fil i de mange biblioteker.
Avatar billede klaudi Ekspert
26. maj 2022 - 17:28 #2
Har du prøvet at højreklikke på den BT setup fil og valgt kør som administrator, måske det virker!?