Avatar billede casablanca Seniormester
02. juni 2022 - 19:00 Der er 19 kommentarer

Kan pludselig ikke se ekstern harddisk

Jeg har måttet skille diverse forbindelser til min pc pga håndværkerarbejde. Nu er det samlet og alt virker - undtagen en af mine eksterne harddiske.
Når jeg plugger den til, registerer min avg-antivirus den og spørger om jeg vil scanne ekstern drev (G).
Men jeg kan ikke se drevet nogen steder and på den avg-pop up.

Hvorfor gør den nu pludselig det? Det eneste jeg har gjort er at den har været afbrudt og plugget fra i en uge.
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. juni 2022 - 19:07 #1
prøv i powershel admin

g:
dir

....
Er det også væk hvis dur (dobbelt)klikker på denne computer i stifinder ?
Avatar billede casablanca Seniormester
02. juni 2022 - 19:14 #2
Powershel admin
hvad er det?
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. juni 2022 - 19:19 #3
Højreklik på Windows symbolet nederst til venstre på skærmen og vælg det så.

eller skriv CMD i søgefeltet ved siden af windows symbolet.

( kaldes også komando prompt.)
Avatar billede casablanca Seniormester
02. juni 2022 - 19:24 #4
Jeg ved ikke lige, hvad det er jeg skal se i cmd. Jeg ved ikke engang om jeg skriver rigtigt. skriver jeg g: og trykker enter, sker der intet og det samme for, hvis jeg skriver c: og trykker enter
Avatar billede casablanca Seniormester
02. juni 2022 - 19:25 #5
skriver jeg g: står der "enheden er ikke klar".
Er det så min eksterne harddisk der ikke er klar?
Avatar billede milter Ekspert
02. juni 2022 - 19:28 #6
Avatar billede kurt54 Ekspert
02. juni 2022 - 19:35 #7
G: skifter default drev til G-drevet og giver dig en ny prompt

Var nok mere pædagogisk at du skulle skrive

dir G:

og entertasten

Men følg milter's link...
Avatar billede casablanca Seniormester
02. juni 2022 - 19:58 #8
kurt, der står bare: Enheden er ikke klar.
Men igen dybt mærkeligt, når AVG registrerer den.

Jo, må læse milters link lidt senere, for der er godt nok meget teknisk læsestof.
Men ja... ved ikke. Måske er skidtet blevet defekt af at blive frakoblet og være stående på en hylde i en uge for dernæst at blive plugget til igen.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
02. juni 2022 - 20:02 #9
Tjek evt. om disken ses med korrekt lager kapacitet under diskhåndtering
Avatar billede casablanca Seniormester
02. juni 2022 - 20:09 #10
I enhedshåndtering står der under G
Flytbar (G)
Intet medie
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
02. juni 2022 - 20:19 #11
Så tror jeg computeren udelukkende ser USB interfacet og ikke selve disken.
Er det en portabel USB disk der udelukkende tilsluttes med USB eller er det en model der tilsluttes både USB og strømforsyning - evt. hvilken model ?
Avatar billede casablanca Seniormester
02. juni 2022 - 20:22 #12
Den sidder med strømforsyning til stikkontakt og så plugget til pc med usb stik
Det er en medion usb 3.0
Avatar billede milter Ekspert
02. juni 2022 - 20:23 #13
Fejlmeddelelsen "Enheden er ikke klar" kan betyde, at Master Boot Record (MBR) er ødelagt, og det er en alvorlig fejl, som kan være svær at reparere. Har du noget på drevet, som du meget gerne vil beholde?

Du skriver, at du "har måttet skille diverse forbindelser til min pc pga håndværkerarbejde." Hvis du har hevet stikket til din eksterne disk ud, medens styresystemet var i gang med at skrive eller læse et eller andet på det, så kan det være der, fejlen opstod. Kan du huske, om computeren var helt slukket, altså heller  ingen dvale- eller slumretilstand, da du hev stikkene ud?
Avatar billede casablanca Seniormester
02. juni 2022 - 20:26 #14
har lige plugget den fra og sat den til. På min avg pop-up står:
Ekstern drev forbundet (G:) ASMT 2105 USB device
Avatar billede casablanca Seniormester
02. juni 2022 - 20:27 #15
milter, pc var helt lukket da jeg demonterede ledninger og kabler.
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
02. juni 2022 - 20:41 #16
Kan du høre disken spinner op når strømforsyning tilsluttes ?
ASMT 2105 USB device er SATA til USB bridge, "intet medie" betyder SATA til USB bridge ikke kan "se" selve disken.
Avatar billede milter Ekspert
02. juni 2022 - 20:43 #17
Vejledninger som dem i mit link i #6 kan virke overvældende ved første blik, men prøv at gå gennem dem ét punkt ad gangen fra begyndelsen.

Kan du se eller høre nogen reaktion på drevet, når du slutter den eksterne strømforsyning til?

Kig i "Device management" som beskrevet i mit link under punkt 2. Kan du finde et drev der, som i størrelse passer med dit eksterne drev? Hvis ja, hvad står der så i de enkelte felter?
Avatar billede casablanca Seniormester
08. juni 2022 - 00:45 #18
digitalsupport og milter: Jeg kan umiddelbart ikke høre noget, når jeg sætter strøm fra og til.
Ja, det ku så godt tyde på den er helt død.

Milter, jeg skal på sommerferie fra mandag og tre uger frem. En pc-kyndig ven har sagt han vil kigge på disken efter ferien, så skal jeg melde tilbage, hvad fejlen var. For der er jo helt sikkert en fejl.
Avatar billede johnnylassen Seniormester
07. september 2022 - 08:33 #19
Prøv at gå ind i computeradministration og vælg "diskhåndtering". Kan du se disken der?