Avatar billede Uvanga Ekspert
08. juni 2022 - 08:33 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Hiren boot ok på Windows 10 men ikke boot på Windows 11

Jeg har en USB med Hiren boot. Det virker perfekt på PC med Windows 10. Men så prøver jeg boot på PC med Windows 11. Nu siger den så at den ikke indeholder en boot funktion. Hvad kan det skyldes, det er jo samme USB jeg anvender i begge tilfælde. Er det simpelthen Windows 11 der hindrer boot?
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juni 2022 - 08:43 #1
Formoder win 11 kører efter det anbefalede opsæt og derved gpt. Er din usb mbr vil den ikke kunne boote er mit bud.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. juni 2022 - 08:46 #2
Det kan skyldes den er lavet på USB-stickken med fil-tabellen MBR, der er kompatibel med "Safe Boot" slået fra (CSM-compatible, UEFI slået fra), mens den nyere PC kræver Safe Boot slået til - og i så fald at USB-sticken ligger på en GPT baseret partition.

Start "Diskpart" op fra en kommandoprompt - og skriv:

List disk

Er der stjerne i kolonnnen GPT, er den UEFI kompatibel. Mangler stjernen, kan den kun bruges på CSM-kompatible maskiner (UEFI slået fra)
Avatar billede Uvanga Ekspert
08. juni 2022 - 09:44 #3
Tak til jer begge for altid hurtige og gode svar.
Jeg har nu oprettet en USB med GPT partition, og afprøvet det på PC med Windows 11. Det virker perfekt👍
Avatar billede 220661 Ekspert
08. juni 2022 - 10:38 #4
Super.😊