Avatar billede - Mester
09. juni 2022 - 16:37 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

min yogas cpu er ikke godkendt til windows 11

jeg har nu i ca 2 år kørt med en windows 11 pro pre view ,og det har fungeret  udmærket men nu bliver jeg bedt om at få en  færdig Win 11 installeret. Kan jeg det når cpuen i76500U ikke er med på listen over godkendte cpuer Alt andet på pc en er ok ifgl. ashampos test eller skal jeg bare blive hængende og håbe på at det hele løser sig selv hen ad vejen evt. få  en ny lab
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. juni 2022 - 17:20 #1
Jeg fandt en anvisning på nettet og det virkede. Der var tale om en 4-5 år gammel laptop. Men der er på eget ansvar.

1.    Højreklik på ”Drev C” på skrivebordet
2.    Klik på ”Åben”
3.    Dobbeltklik på ”Windows”
4.    Rul ned til ”regedit.exe” og dobbeltklik.
5.    Klik på ”HKEY_LOCAL_MACHINE”
6.    Klik på ”SYSTEM”
7.    Klik på ”Setup”
8.    Hvis ingen mappe ses, klikkes igen på ”Setup”
9.    Højre klik på ”Nøgle” i vinduet der nu popper op
10.    Lav en ny nøgle, og kald den ”MoSetup”
11.    Klik i det store felt ”Ny” kommer frem.
12.    Klik på ”DWORD (32-bit)”
13.    Kald feltet der nu kommer frem    ”AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU”
14.    Dobbeltklik på ovenstående felt og ”Edit DWORD (32-bit) værdi”    kommer frem. Tildel værdidata ”1”, og klik på ”OK”
15.    Nu er maskinen i stand til efterfølgende, at kunne køre med Windows 11 installeret.

PS: Jeg synes generelt ikke om Windows 11, så derfor geninstallerede jeg Windows 10.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. juni 2022 - 21:03 #2
#1 Var det ikke fra en opgradering fra Windows 10 ErikHg?
Spørger her er formodentlig nødt til at lave en helt ny ren installation da han har deltaget i Insider projektet.

@nickolajs:
Jeg tror du bliver nødt til at lave en helt ren installation for at komme i mål.
Jeg tænker endvidere du er nødt til afmelde at du er Insider bruger.
Når du installerer skal alle partitioner nedlægges, og derfor skal du lave backup.
Jeg har selv installeret rent på en bærbar for et halvt år siden. Jeg brugte metoden med Rufus hvor man i programmet indstiller den til at springe tpm2 og secureboot fra. Det var nok til på min pc at installation sprang cpu tjekket over også.
Der er jo ikke nogen garanti for at en installation med Windows 11 kommer til at holde i længden. Microsoft har proklameret at de vil tjekke computere efter om de kører med ikke supportet hardware. Det bliver formodentligt over Windows Update det kommer til at foregå. I starten får men sikkert en besked med et vandmærke man ikke kører Windows 11 på ikke supportet hardware. Senere lukkes der måske for opdateringer. Der vil sikkert blive lavet nogle tiltag så det Microsoft forsøger modarbejdes. Men intet er sikkert. Jeg har kun Windows 11 på en bærbar jeg udelukkende kører som test pc.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. juni 2022 - 18:47 #4
Jeg fik hurtigt fundet ud af, at Windows 11 er noget kryptisk at have med at gøre.
Jeg vil næsten sige, at hvert årti har en fiasko med Windows: 90´erne Windows ME,(blev ganske vist lanceret i 2000) i nullerne var det Windows Vista, i 10´erne var det Windows 8/8.1 og nu tegner der sig igen et billede i horisonten af en fiasko, nemlig Windows 11.