Avatar billede Nichlas Mester
10. juni 2022 - 10:14 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Returner værdi hvis blot en fremkomst forekommer

Hej,

Trods den lidt kryptiske overskrift, er problemet ret lige til, og sikkert enormt åbenlyst, men min hjerne er simpelthen gået i hårdknude.

Jeg har et regneark med 4 faner.

fane 1, 2 og 3 er bygget op identisk og fremstår på følgende måde.

Kolonne A = CPR
Kolonne G = 1 eller 0

Fane 4 består af følgende:

Kolonne A = CPR (unikke CPR numre fra fanerne 1, 2 og 3)
Kolonne B = lopslag referende til ark 1
Kolonne C = lopslag referende til ark 2
Kolonne D = lopslag referende til ark 3

Det lopslaget gør er følgende Lopslag(a2;tabel1;7;falsk)
Tabel1 referere til ark 1 kolonne a-g

Mit problem er nu, at lopslag helt sikkert ikke er den rigtige løsning, da lopslag returnere første identiske cpr. Hver person kan dog forekomme op til 100+ gange, og hvis lopslaget finder den første person med 0 i kolonne g, jamen så returnere lopslag dette.

Jeg skal dog bruge en formel som returnere tallet 1, hvis det bare forkommer 1 gang, pr. person, det må gerne forekomme flere gange, men hvis det bare forekommer så meget som engang pr. person, så skal den returnere 1, og ikke 0.

Hvordan gør jeg lige det? kan simpelthen ikke krænge mit hoved omkring dette noget så simple stykke.
Avatar billede kim1a Ekspert
10. juni 2022 - 10:41 #1
Kunne du ikke i stedet lave en sum.hvis sætning? Summere alt i kolonne G fra hvert CPR, og giver det over 0 så har du svaret?
Avatar billede jens48 Ekspert
10. juni 2022 - 10:43 #2
Eller

=MAKS(('Ark1'!$G$2:$G$50)*('Ark1'!$A$2:$A$50=A2))
Avatar billede Nichlas Mester
10. juni 2022 - 10:54 #3
Jo en sum er jo en genial løsning, som burde være kommet som sol på en klar himmel xD

Tusinde tak for input :)