Avatar billede ZeBa Ekspert
16. juni 2022 - 22:00 Der er 10 kommentarer

Photoshop gemmer i PSD, PDD, PSTD

Sidder og redigerer nogle fotos i NEF (RAW), og nu har Photoshop pludselig fundet ud af at i stedet for at gemme dem som JPG vil den gemme dem som PSD filer.
Den har gjort det før, men såvidt jeg husker, begyndte den pludselig af sig selv at gemme som JPG igen. Kan ikke huske, hvad/om jeg gjorde noget.
Men hvad gør jeg nu?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. juni 2022 - 07:08 #1
Er billederne i flere lag? Photoshop vil gemme som psd for at bevare lagdelingen.
Sammenkopier lagene, og Photoshop vil foreslå jpg
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. juni 2022 - 07:49 #2
Er der brugt justeringslag ved redigering? Så ligger originalbilledet uberørt under justeringslagene. Det øger ikke filstørrelsen meget, fordi justeringslagene kun indeholder ændringerne.
Avatar billede ZeBa Ekspert
17. juni 2022 - 09:04 #3
#1: Nej
#2: Hvad er justeringslag?
Avatar billede klaudi Ekspert
17. juni 2022 - 09:48 #4
Prøv dette.

How to Change Photoshop Default Save format to JPG

https://asapguide.com/change-photoshop-default-save-format/
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
17. juni 2022 - 09:52 #5
Der kan oprettes justeringslag oven på originalbilledet. Så vil justering af lysstyrke, kontrast, farvemætning m.m. ikke berøre originalbilledet, og man kan åbne de forskellige lag separat og finjustere.
Det runde sort/hvide symbol nederst i lagpaletten.
Avatar billede eurositi Ekspert
17. juni 2022 - 10:13 #6
Hvis du er færdig med at reddigere billedet er det fint nok at gemme i JPG, WebP eller andre leveringsformater.

Men hvis du har tænkt dig at redigere videre i de pågældende billeder, er det en dårlig idé at gemme i JPG. Det er et tabsgivende visningsformat, så hver gang, du gemmer, forringes kvaliteten af det oprindelige billede en smule.
Avatar billede ZeBa Ekspert
17. juni 2022 - 20:20 #7
#4: Tusind tak. Mente også, det var der et sted, men overså det.
Men hvorfor pokker begyndte den pludselig på det. Jeg har med garanti aldrig været derinde og pille.
Avatar billede ZeBa Ekspert
17. juni 2022 - 20:24 #8
#5: Men jeg forstår ikke, hvordan man bruger det.
Avatar billede ZeBa Ekspert
17. juni 2022 - 20:26 #9
#4: Men den begyndte osse af sig selv at opføre sig normalt igen????
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
20. juni 2022 - 13:15 #10
Jeg bruger justeringslag ved fritlægning, hvis motivet er mørkt på en mørk baggrund.
F.eks. bildæk på sort asfalt.
Der skrues på justeringslaget, så konturerne træder tydeligere frem, men billedet er mishandlet.
Fritlægningskurve oven på justeringslaget.
Slet justeringslaget, og fritlægningskurven ligger på det uberørte originalbillede.