Avatar billede jcr18 Professor
26. juni 2022 - 11:39 Der er 2 kommentarer

Slette windows - hvordan?

Jeg kan ikke logge ind på min bærbare og adgangskoden virker ikke. Jeg ønsker derfor at slette alle data så jeg kan starte på en frisk.
Jeg forestiller mig at hente et "slette" program ned på mit usb-drev og få det aktiveret i forbindelse med genstart af windows?
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juni 2022 - 12:03 #1
Du skal hente Windows og oprette et usb medie til at installere med.
Formoder Windows 10 https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Fra anden pc henter du værktøjet og opretter medie. Der er vejledning på siden.
Når oprettet medie skal usb pind (mindst 8 GB) monteres i pc og du skal finde ud af at få bootet op på denne pind. Nogle computere kan man gøre dette ved at vælge en boot menu (mange gange F12) som kan være forskelligt fra pc til pc. Man kan også fra bios vælge usb som 1 boot mulighed. Her er der også en taste man skal trykke på lige som pc starter for at komme derind.
Når disse tiltag er gjort og du får startet installation op, kommer du frem til en boks hvor du skal vælge hvor du vil installere Windows på. Det er typisk Disk0 der er systemdisken. Har du flere diske og der er indhold på disse diske du ikke vil slette skal du lade dem være. Men jeg vil anbefale du sletter alle partitioner på systemdrevet så du får en helt frisk installation.
Held og lykke med projektet.
Avatar billede 220661 Ekspert
26. juni 2022 - 12:14 #2
Vælger du at ændre i bios skal du ind bagefter og ændre til din systemdisk som 1 boot mulighed.