Avatar billede klavil Seniormester
29. juni 2022 - 17:58 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

gratis program til at ændre Img til jpeg

jeg skal gerne bruge et program til at ændre mit filformat på nogle billeder windows ikke kan læse.
Når jeg downloader står der IMG og under egenskaber står der HEIC.
Jeg skal gerne have billederne fremkaldt og går ud fra det er JPEG format.
Har fundet flere programmer som der står gratis ved, men alle har en begrænsning på meget få billeder.
Håber nogen kan hjælpe mig
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. juni 2022 - 18:46 #1
Det med begrænsningen er producenternes måde, at lokke brugerne "ind i folden" på.
Avatar billede INK Ekspert
29. juni 2022 - 19:13 #2
Nu har jeg ikke lige min pc ved hånden, men som jeg husker det, kan du i Microsoft store downloade en gratis converter fra Heic til jpg.
Avatar billede kurt54 Ekspert
29. juni 2022 - 19:13 #3
Det lyder som de kommer fra en apple enhed. Det er Apple som lige endnu engang skulle lave en egen ting - muligvis et bedre format på nær kompabilitet .  Jeg mener en IPhone kan sættes op til at levere dem som jpg.

Men Irfanview kan batch konvertere dem uden begrænsninger - muligvis skal du også installere irfanview plugins.
Avatar billede eurositi Ekspert
30. juni 2022 - 11:24 #4
HEIC er et patenteret billedformat (det tilsvarende videoformat hedder HEVC eller H.265), som kræver licensbetaling. Apple-brugere betaler automatisk for licensen.

Modsat Apple bakker Microsoft op om open source medieformater, så alle nyere Windowsprogrammer understøtter de mest gængse open source-formater (MKV og WebM videocontainerne, VP9 og AV1 videoformaterne, Opus og FLAC lydformaterne, samt WebP og AVIF billedformaterne).

Derimod skal Windowsbrugere købe codecs til de patenterede formater HEIC / HEVC, hvis de vil ha' Microsofts egne apps til at vise disse formater. Gratisprogrammer som IrfanView og VLC medieafspilleren kan naturligvis sagtens vise dem.

Du kan massekonvertere HEIC-filerne med IrfanView:
https://www.irfanview.com/download_sites.htm

Start IrfanView og klik på File > Batch conversion...
Markér IMG-filerne i din mappe og angiv outputformatet til JPG (eller WebP som fylder en del mindre uden synligt kvalitetstab og også understøttes i alle webbrowsere) som vist på dette skærmbillede: https://i.imgur.com/w1xPTQM.png
Klik på Add (eller Add all, hvis alle filerne i mappen skal konverteres)
Angiv en destinationsmappe.
Klik på Start Batch
... Nu konverteres alle billederne til samme størrelse som originalerne - men som JPG-filer.
Avatar billede chrisscan Juniormester
05. juli 2022 - 15:55 #5
Har du prøvet med XnView for windows ? Den er gratis og kan konvertere fra/til alverdens billedformater. Den er gratis og open source.

XnView is an efficient image viewer, browser and converter for Windows.
This software is really simple to use and totally free for personal use. It supports more than 500 image formats ! No Adware, No Spyware.

https://www.xnview.com/en/xnview/