Avatar billede kta38 Juniormester
30. juni 2022 - 08:48 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

signalstyrke dbm

Hej.
Kan der være forskel på signalstyrke dbm fra de forskellige mobil selskaber.
Fx. signal fra telenor vil det altid være det samme "dbm" ved de forskellige mobilselskaber?
Mvh Anders
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. juni 2022 - 09:28 #1
Det er meget forskelligt - ikke fra selskab til selskab, men fra mast til mast.

Du kan have master i boligkvarterer, hvor man af sikkerhedsmæssige hensyn har skruet ned for signalet for den ene mast - eller en mast ude på landet der kører med fuld blæs...

Der er grundlæggende 3 signal-operatører i danmark - TDC, 3 og Telia/Telenor. Øvrige mobilselskaber lejer sig ind på et af de 3 mobilnet.

Nogle steder deles selskaberne om samme mast, og har hver deres antenne. Andre master er det kun et eller to af selskaberne der har en antenne.

Derfor vil du opleve forskellig dækning, afhængig af hvilket selskabs netværk du er opkoblet til - og denne dækning angives i dbm.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. juni 2022 - 09:29 #2
PS - der findes masser af tjenester der fortæller den teoretiske dækningsgrad for de forskellige mobilnet - ligesom du kan slå op på "mastedatabasen" og se, hvor der fysisk findes master.

En indgang til begge dele findes på https://mobil-daekning.dk/mobilmaster/
Avatar billede kta38 Juniormester
30. juni 2022 - 18:08 #3
Tak for svar.
Jeg har lige skiftet fra CBB til Duka og jeg synes, duka dbm signal var noget dårligere end jeg havde haft ved cbb.
Jeg har oplevet der ingen data har været på duka og det synes jeg ikke jeg oplevede ved cbb.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. juni 2022 - 21:20 #4
Duka er en lille operatør - og jeg kan se de reklamerer med at de kører på Telia/Telenors netværk, og gør meget ud af at fortælle det er det bedste. Det er jeg nu ikke helt sikker på det er - men det er jo lidt forskelligt, afhængig af hvor man er.

CBB kører på...Telia/Telenors netværk, så det er fuldstændig det samme netværk du kører på. Dermed kan der ikke være forskel, selv om du føler du oplever det...

Om der er andet i netværket der kan gøre at forskellige operatører bliver "diskrimineret", ved jeg ikke... - men det er altså samme net og dækning.