Avatar billede ZeBa Ekspert
06. juli 2022 - 02:29 Der er 13 kommentarer

Panserglas

Jeg gik ind i en forretning for at få panserglas på min telefon. Han satte en film på. Er det det, man forstår ved panserglas?
Avatar billede claes57 Ekspert
06. juli 2022 - 08:42 #1
PanzerGlass er bare et firmanavn https://www.mobilcovers.dk/products/iphone-13-13-pro-panzerglass-antibacterial-standard-fit-skaermbeskyttelse-privacy-glass-gennemsigtig men det er det, de laver.
Hvorfor ikke undersøge ting FØR du køber dem?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juli 2022 - 08:55 #2
Panserglas er populærnavnet for alle hårde skærmbeskyttelser - mens https://panzerglass.dk/ ganske rigtigt er et varemærkebeskyttet glas.
En konkurrent er gorilla-glas ( https://www.corning.com/gorillaglass/worldwide/en.html) , der dog mig bekendt primært laver selve skærmene til de mobile enheder, og ikke skærmbeskyttelse som sådan.

Men helt generelt findes der mange "originale" og uoriginale mærker af panserglas. Og ingen af disse er folier - folier er en kategori for sig selv, hvor nogen blot beskytter mod overfladeridser, mens andre faktisk har en gel-agtig overflade der også kan beskytte mod slag. Det kan være en fordel, da gel-folien ikke går så let i stykker, hvor imod et panserglas typisk vil knække på et tidspunkt.

Hvad er så bedst? - jeg er aldrig stødt på nogen fornuftige sammenlignings-tests. Jeg har prøvet mange lavpris skærme og folier (det er desværre typisk sådanne der sælges hos "drop-in" butikker), og foretrækker i dag mærkevare hårde (panserglas) skærme. Både fordi mit indtryk er at de beskytter lidt bedre, selv om de knækker. Dels fordi de er langt lettere at montere uden at der kommer luftbobler.

Men er det en fornuftig folie du har fået på, vil den sikkert holde til det den skal...
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2022 - 10:38 #3
Hvis du foruden har et flipover så har du sikkert ikke behov for mere end folie på din skærm.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. juli 2022 - 11:43 #4
Panzerglass er produktnavnet på et ret hårdt og tykt stykke plastic, som klæbes uden på touch-skærmen. Min erfaring er ligeledes, at det beskytter selve skærmen rigtig godt, men at det nemt revner selv (men det beskytter stadig skærmen ganske godt).

Der findes Panzerglass med mere elegant finish (nedrundede kanter i stedet for høje kanter), som formentlig mindsker risikoen for, at kanterne på glasset får skrammer, som kan udvikle sig til større revner.
Jeg har p.t. en bestilling på et sådant glas i restordre på 4. uge hos MyTrendyPhone, som åbenbart ikke kan skaffe det hjem.

Folie eller gelé, som påføres skærmen, er helt andre (som regel billigere) produkter. Hvornår man har behov for hvad, har andre brugere allerede svaret på her i tråden.

Ekstra info...
Endelig er det også muligt at udskifte kameralinse-glasset. Det er det lille stykke glas, som beskytter kameralinserne. Glasset koster typisk under 100 kroner. Det sværeste er at fjerne alle splinterne og lim-resterne fra det gamle linseglas (med sprit), inden det nye kan pålimes.
Avatar billede ZeBa Ekspert
06. juli 2022 - 17:46 #5
Kan det virkelig passe,at man skal betale 225 kr. for at få sat et stykket film på?
Det begyndte at løsne sig, så efter et støre skænderi fik jeg pengene tilbage.
Jeg har købt et cover, og så er en film vel nok - så man undgår ridser?
Men kan man ikke købe en film og selv sætte den på? Hvor?
Avatar billede ZeBa Ekspert
06. juli 2022 - 17:47 #6
#3: Netop.
Avatar billede ZeBa Ekspert
06. juli 2022 - 17:49 #7
#1: Fordi jeg troede, at panzerglas er panzerglas. Undskyld.
Avatar billede 220661 Ekspert
06. juli 2022 - 20:13 #8
Da jeg fik en firmatelefon fik jeg et "Panzerglas" med som der skulle monteres. Det var stift og tykkelsen var vel en lille millimeter tyk. Jeg havde ikke cover på den mobil så længe jeg var i det  firma. På min private telefon er der også panzerglas på, der er knækket. Så det har formodentligt reddet selve skærmen ved den lejlighed. Som håndværker kommer man nogle gange ud for at mobil kan komme i klemme eller man kommer til at ligge på den ved besværlige arbejds stillinger. Jeg har også flipcover på.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juli 2022 - 20:31 #9
Når forretningen sætter film på, laver de trods alt et stykke arbejde for dig - og det skal de have betaling for (den tid kommer sikkert også for at skulle betale et gebyr i Føtex, når man ikke bruger deres selvbetjeningskasser...).

Skærmbeskyttelse - film som glas - kan købes i alle større IT/telefon butikker - eks. https://www.proshop.dk/Mobil-Beskyttelsesglas/Doro-screen-protector-for-mobile-phone/2866618

Vil du hellere have folie, er det det du skal søge på: https://mobiltasken.dk/6-pack-skarmskydd-doro-8080

Sidstnævnte har flere stykker folie i sig - så hvis du er lige så "dygtig" som butikken, har du et par forsøg mere... - og uanset hvad, vil du efter nogle måneder/år have lyst til at skifte det grundet "slid".
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. juli 2022 - 20:35 #10
PS - jeg kender ikke kvaliteten af de produkter jeg linker til :-) - de er mere til orientering, at man bare googler "[telefonmærke og model] skærmbeskyttelse"
Avatar billede Oscar Faaborg Praktikant
16. september 2022 - 13:50 #11
Hvis man vil have et produkt med den bedste kvalitet så skal du købe fra https://panzerglass.dk/
Dog anbefaler jeg at købe et cover med derfra for mest mulig sikkerhed.
Avatar billede Oscar Faaborg Praktikant
16. september 2022 - 13:52 #12
PanzerGlass laver IKKE kun folier da  de ikke beskytter andet end ridser anbefaler man ikke at bruge det til beskyttelse mod tab af mobilen
Avatar billede annaholm123 Praktikant
30. januar 2024 - 15:55 #13
Ordet "panserglas" er blot et andet ord for skærmbeskyttelse, mens ordet "Panzerglass" er et brand som sælger kvalitets skærmbeskyttelse. Jeg plejer at købe mit hos MyTrendyPhone. De har både en separat side til panserglas og en separat side til brandet Panzerglass:
https://www.mytrendyphone.dk/shop/panzerglass-294602s1.html
https://www.mytrendyphone.dk/shop/skaermbeskyttelse-haerdet-glas-54808s1.html