Avatar billede clausito Seniormester
18. juli 2022 - 11:43 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Bedste køb af laptop

Jeg er en ældre mand der kigger efter en ny laptop. Jeg skal kun bruge den til søgning og læsning fra internettet. Næsten intet brug af video. Jeg bruger af og til billedprogrammet PhotoShop

Hvad er det vigtigste når man mest bruger internet og lidt foto redigering. Ikke video redigering

Det siges at internet er bedst med 8GB Ram? Jeg behøver kun en HD på 128GB. Det meste flytter jeg over på en ekstern HD
Grafikkort skal bare være almindeligt. Mærke ligegyldigt
Mindst 14" skærm

Min fornemmelse siger mig at Ram er det vigtigste
Avatar billede claes57 Ekspert
18. juli 2022 - 11:53 #1
jeg ville så have et tastatur og mus + en stor (20-25") skærm koblet på når du er hjemme, og så kun have den bærbare med ud af huset (ferie osv).
Avatar billede clausito Seniormester
18. juli 2022 - 12:10 #2
Lyder som en god ide
Men har du en ide om hvilken og kravene til den. Måske kan jeg finder 1 under udsalget
Avatar billede Mikael Ekspert
18. juli 2022 - 12:38 #3
Uanset hvad, så er en SSD harddisk på kun 128 GB ram lige i underkanten, når vi taler om Win 10/11.

JEG ville som minimum gå efter ca. 256 GB. Prisforskellen er ikke meget mere end omkring 100 kr ;)
Avatar billede clausito Seniormester
18. juli 2022 - 13:08 #4
Takker. Jeg har kig på at købe en i power.dk
Avatar billede clausito Seniormester
18. juli 2022 - 13:43 #5
Avatar billede Slettet bruger
18. juli 2022 - 15:24 #6
Enig med #3 en lille SSD bliver hurtig langsom og slides hurtigt fordi, der hele tiden skal flyttes om på data. Det er ligesom de små spil, hvor man skal sætte  10 tal i den rette rækkefølge. Hvis der kun er et tomt rum, skal der flyttes enorm meget, og det tager lang tid. med to rum går det hurtigere. Det er det samme på en SSD, er der plads nok, går det hurtigere, og der skrives ikke hele tiden på det samme sted.Det er skrivningen som slider, ikke læsning.
OG det er vigtig, at TRIM er aktiveret i Windows, ellers ved disken ikke, hvad der bare kan overskrives. Samsung kan anbefales, også fordi, den har et medfølgende program, som hedder Magican, som overvåger og sørger for det hele.
Avatar billede clausito Seniormester
18. juli 2022 - 15:31 #7
Forstod ikke helt, men nok det væsentligst. Men har i set nogle interessante bærbare på nettet
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2022 - 16:02 #8
Hvis du har været vant til en pc med fuldt tastatur (med numerisk helt til højre) ville jeg ikke "nøjes" med en hvor dette ikke er til stede. Det har noget med vaner at gøre.
De nye computere i dag har typisk Windows 11. Brugerfladen på denne er anderledes end på Windows 10 så her skal man lige vænne sig til disse ændringer hvis man ikke har prøvet versionen.
Ellers er jeg helt med på minimun 256 GB SSD og minimum 8GB ram i maskinen.
Avatar billede clausito Seniormester
18. juli 2022 - 16:18 #9
Enig med de 8gb og 256 GB
Nu skal jeg bare finde en laptop?

Også set på denne

Samsung Galaxy Book NP750XDA-KD1SE
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2022 - 17:00 #11
#10 Enig. Jeg synes det er godt den har fuldt numerisk tastatur til højre også 😀
Avatar billede clausito Seniormester
18. juli 2022 - 17:13 #12
Takker - jeg kigger lige i pengepungen
og tak for at gøre mig klogere
Avatar billede fase Professor
18. juli 2022 - 17:30 #13
Jeg er fuldstændig enig med #10. Den, der er vist fra Power, bliver du træt af. Harddisken er for lille og processoren er for langsom. Køb et HDMI kabel og sæt det til dit fjernsyn. Det giver en pæn størrelse skærm, som man kan blive afhængig af.