Avatar billede nu_igen Professor
21. juli 2022 - 09:15 Der er 10 kommentarer

e-Boks ? Sundhed.dk? Borger.dk?

Hej . Jeg har hidtil benyttet de sidste to muligheder fra spørgsmålets overskrift. I dag fik jeg så en meddelelse fra et privathospital, som har sendt en besked til e-Boks. Hm……. Jeg prøvede de to sidstnævnte i min overskrift, som jeg troede var “modtagere” af beskeden. Til sidst kom jeg i tanker om at min bank sendte gennem e-Boks og ved at logge på banken kunne jeg finde brevet.
Det vil sige at man i stedet for 1 mulighed har hele 3 muligheder for at finde “offentlig/privat” sikret/krypteret post??? Det er NETS OG POSTDANMARK der ejer e-Boks. Det er da fuldkommen forrykt ….. eller hvad er meningen?
Jeg må altså downloade e-Boks appen som selvstændig app eller blive ved med at tilgå den via min bank!
Avatar billede INK Ekspert
21. juli 2022 - 12:10 #1
I e-boks kan du modtage beskeder fra både private og offentlige myndigheder. Dog er disse nu opdelt i faner, og som jeg husker det skulle jeg give tilladelse til, at beskeder fra det offentlige fortsat skulle kunne modtages? Jeg anvender fortsat e-boks, da jeg synes det er nemmest. På en iPad anvendes appen fra e-boks og efter første gangs logon kan der anvendes fingertouch eller face-id.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. juli 2022 - 12:14 #2
Jeg kan tilgå via pc med mitid til eboks uden problemer. Behøver ikke ind over banken for det.
Avatar billede INK Ekspert
21. juli 2022 - 12:20 #3
Borger.dk indeholder kun beskeder fra offentlige myndigheder.

Sundhed.dk er som navnet siger kun forhold omkring sundhed.
Avatar billede nu_igen Professor
21. juli 2022 - 13:25 #4
Det er fordi jeg har tilmeldt banken til e-boks at jeg kan gå ind i den via bankn og læse post fra andre afsendere.
Avatar billede INK Ekspert
21. juli 2022 - 13:44 #5
#4
Ja, du kan gå ind via banken, men du kan endnu nemmere gøre det i e-boks appen for iPad.
Avatar billede nu_igen Professor
21. juli 2022 - 14:48 #6
Tak for svaret. Jeg ville downloade appen, men kunne ikke gøre det med mitid. Papkortet havde jeg ikke lige taget med. Underligt, for der står i appen at man kan logge ind med nemid og mitid.
Avatar billede INK Ekspert
21. juli 2022 - 16:06 #7
Appen downloades fra Apple App-store. Det kræver blot AppleID og kode.
Login i eboks appen kræver NemID første gang. Mig bekendt kan MitID ikke anvendes endnu. Mange virksomheder (private) venter med MitID, så de ikke skal betale for begge systemer samtidigt. Når NemID udgår (formentlig i efteråret) vil alle selvfølgelig overgå til MitID.
Avatar billede nu_igen Professor
21. juli 2022 - 18:31 #8
Det underlige er jo at e-boks beder om at man logger ind med nem- eller mit Id og at det så slet ikke er muligt med mitId.
Avatar billede fase Professor
21. juli 2022 - 18:38 #9
Man kan fint logge ind på e-boks med Nemid og MitId uden at gå på banken først.
Hvis man vil bruge sin smartphone er det nødvendigt at downloade appen først.
Avatar billede claes57 Ekspert
23. juli 2022 - 08:58 #10
Banker og det offentlige havde e-boks i fællesskab. Godt og velfungerende, så derfor skulle det offentlige selvfølgelig lave deres egen 'forbedrede' version.
På borger.dk kan du nu vælge 'digital post' (eller direkte til post.borger.dk ).
Og i e-boks kan du derfor nu vælge, om du vil se post fra det offentlige der, eller om du vil have e-boks til bank, og digital post til det offentlige.
Det er den måde, det offentlige sparer penge på, så de kan holde skatten i ro.

Både e-boks og digital post findes som apps til tablet og telefon - langt lettere end pc hvis du logger på med face-id eller fingeraftryk.