Avatar billede kingjean Juniormester
26. juli 2022 - 13:48 Der er 7 kommentarer

32 bit regnskabsprogram

Hej, i dag kører et ældre regnsskabsprogram på en gammel 32 bit Windows98-PC.

Er det muligt at installere Windows98 på en nyere 64 bit-PC og køre det gamle program herpå?

Den gamle PC strejker tillider, så det vil være en sikkerhed/backup.
(Selve regnskabet ligger på en server, hvorfra der laves sillerhedskopi)

Vedkommende har en mindre virksomhed og går på pension indenfor en meget kort årrække, derfor ønskes der ikke oplæring i nyere programmer.

På forhånd tak.

/  Jean.
Avatar billede INK Ekspert
26. juli 2022 - 13:56 #1
Du kunne prøve at installere programmet på en Windows 10 maskine, og se om det kan køre i kompabilitetstilstand.
https://support.microsoft.com/da-dk/windows/gør-ældre-apps-eller-programmer-kompatible-med-windows-10-783d6dd7-b439-bdb0-0490-54eea0f45938
Avatar billede kingjean Juniormester
26. juli 2022 - 14:13 #2
Det er forsøgt tidligere og desværre er programmet delvis dos-basseret, og udvikleren sagde at det ikk ville fungere.
Avatar billede INK Ekspert
26. juli 2022 - 14:49 #3
Så er det vel en VM på en maskine.
Download eksempelvis VirtualBox

https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
26. juli 2022 - 15:03 #4
https://www.dosbox.com/
er god til dosbaserede programmer. Fx. kan det gamle Navisons Navigator køre på den.
Avatar billede kingjean Juniormester
27. juli 2022 - 16:49 #5
Og hvis jeg ikk ønsker nogen VM?

Kan ovenstående så køre/lade sig gøre?
Avatar billede claes57 Ekspert
29. juli 2022 - 12:04 #6
Uden VM, så er det ned i en skrammel-biks, og find en anden, gammel pc.

VirtualBox kan sættes op til at køre 'usynligt' så regnskabsprogrammet ser ud til at køre direkte i win11 - intet problem i det daglige.
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
01. august 2022 - 13:27 #7
Hvis du vil undgå VM må løsningen være at finde en gammel PC, der kan køre med 32 bit. Eller anskaffe reservedele til den nuværende PC, så den kan holdes kørende.