Avatar billede RasmusTheR Seniormester
30. juli 2022 - 23:30 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

Ny pc kan ikke boote fra gammel HD

Jeg har lige købt ny pc og indsat harddsiken fra min gamle på, som indeholder win 10.

Den nye pc vil ikke boote op på denne installation. I BIOSen kan jeg se, at den finder harddisken, men den skriver "the system cannot find any bootable devices"

Er der noget jeg kan gøre for at bruge min gamle installation, så jeg slipper for at skulle installere alt igen?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. juli 2022 - 00:12 #1
Tanke.
Gammel disk er i mbr disk format og din nye pc er med uefi der ikke understøtter mbr.
Du kan måske få boot på den ved at ændre bios så den ikke står til Windows boot manager og slår secure boot fra så bios kan gå over i legasy boot så mbr disken kan boote.
Er din Windows oem version vil du få problemer med licens.
Avatar billede kurt54 Ekspert
31. juli 2022 - 00:18 #2
Hvis du har installationsmedier til dine programmer vil jeg foretrække en ren ny installation.  Nå spørgsmålet var ikke det der er nok en vej via windows to go.

Problemet kunne være din gamle disk er mbr og den nye pc vil have UEFI og gpt diske. Muligvis kan du i bios skifte det - men mbr er fortid.  Ellers kan diske konverteres fra mbr til gpt.
Avatar billede RasmusTheR Seniormester
02. august 2022 - 14:19 #3
Tak for svar, jeg kan nu starte op med min gamle disk, men kan se at jeg skal finde en løsning omkring UEFI, for at opdatere til win 11.

Men jeg er kørende, uden at skulle installere alt igen :-) selvom jeg nok kommer til det på sigt.

1000-tak for hjælpen :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2022 - 15:52 #4
#3 velbekomme.
Du Kan konvertere fra mbr til Gpt.
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/deployment/mbr-to-gpt
Husk backup af dine data inden du går i gang med at convertere.
Husk når disken er konverteret skal du i bios og aktivere secure boot og sætte den til Windows boot manager. Og derudover skal du tjekke om du har en indstilling for TPM2 skal være aktiv. Har du ikke TPM2 kan du ikke installere Windows 11 efter de foreskrifter der er for systemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. august 2022 - 15:53 #5