Avatar billede julle Novice
01. august 2022 - 15:00 Der er 4 kommentarer

Gb

Kan det virkelig passe at min computer har 102 GB?
Hver gang jeg er i butikker er der 64, 128 og 256 på bærbare.
Den er nogle år gammel og har været igennem lidt af hvert, så det er ikke et problem.

Synes bare at det er sjovt, kan det passe?
Avatar billede Lille Hjælper Seniormester
01. august 2022 - 15:23 #1
Det kommer an på, om du mener RAM eller harddisk kapacitet.
Hvis det er RAM, er der sandsynligvis installeret 128 GB RAM moduler, men den effektive kapacitet, der er til rådighed er kun 102 GB.
I min PC står: 8,00 GB (7,88 GB kan bruges).
Så det vil være lidt mystisk, hvis du kun har 102 ud af 128 GB til rådighed.

Det er nok mest sandsynligt, at de tal du nævner kommer fra harddisken.
Hvis det er en SSD harddisk, er der typisk mange flere forskellige varianter end RAM.
Det er ikke unormalt med en SSD på 100 GB eller 120 GB.
På en HDD vil der også altid være et "tab" af anvendelig lagerplads pga. noget af pladsen er reserveret til administration.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. august 2022 - 16:04 #2
Jeg har i min stationære pc, to SSD´ er på hver 500 GB.
Af RAM er der fire blokke á 8 GB, hvilket i alt giver 32 GB.
På min bærebare er der 500 GB og 16 GB RAM.

Den anvendelige mængde af GB på både en HDD, SSD og RAM, er altid mindre end det der står angivet på dem.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. august 2022 - 16:23 #3
Harddiske kan være alle mulige størrelser.

Nogle computere kommer med en skjult recovery partition på disken.

RAM er normalt antal klodser x en power af 2.

I nogle tilfælde vil HW tage noget RAM som så ikke kan ses af OS.

Og så er der forskellen på 1000^3 og 1024^3.

Medmindre du positivt ved at tallet var større tidligere, så vil jeg tror at "sådan er det bare".
Avatar billede 220661 Ekspert
01. august 2022 - 18:06 #4
Hvis Windows
Du kan se disk størrelserne i diskhåndteringen.
Du kan se hvor meget system ram du har ved at gå i system oplysninger.
De 102 GB du beskriver tænker jeg er disk størrelsen.