Avatar billede kurtba Ekspert
01. august 2022 - 18:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke sende mail fra outlook 2007

En bekendt kan pludselig ikke sende mail fra Outlook. Hans mailadresse er hos Yousee, som siger, at de ikke kan gøre noget, eftersom hans webmail virker.
Har dog svært ved at se sammenhængen, da den jo ikke bruger pop3 og smtp servere.
Den har virket upåklageligt indtil nu. Den fulde fejl han får, hvis han vil sende er "Opgaven 'xxxx@privat.dk - sender' rapporterede en fejl (0x800CCC6F) : 'E-mail-serveren til udgående post (SMTP) har rapporteret en intern fejl. Hvis du fortsætter med at modtage denne meddelelse, skal du kontakte serveradministratoren eller internetudbyderen.  Serveren svarede: 554 5.7.1 Service unavailable. Client host 80.208.66.158 rejected for spamming issues. Client Address 80.208.66.158 block for spam incident; http://www.spamhaus.org/query/bl?ip=80.208.66.158' "

xxxx er ikke hans rigtige mailnavn.
Jeg har læst en del rundt omkring ang. ovenstående fejl, og kan ikke finde endelig løsning, men som jeg forstår det, så er det et eller andet hos yousee der blokerer, fordi den ip han sender fra er rapporteret til at sende spam, og derfor er det kun yousee, som kan åbne adgangen igen.
Nogen som har arbejdet med denne fejl, og kan sige noget om den?
Han har hele tiden kunnet modtage, men mens vi har rodet med det, kan han nu heller ikke modtage mere - som om at koden er forkert, selv om vi ikke har ændret noget på den.
Avatar billede jk45 Forsker
01. august 2022 - 19:27 #1
Den ip han sender fra er blacklistet som spam afsender. Ip adressen tilhører fibia og derfor bliver den blokkeret. Kun en ny ip adresse fra fibia kan løse det
Avatar billede jk45 Forsker
01. august 2022 - 19:29 #3
Det ville være uansvarligt af yousee at tillade den. Kun fibia kan bede spamhaus om at fjerne den fra deres liste
Avatar billede kurtba Ekspert
01. august 2022 - 20:39 #4
Ja, det kan jeg godt se. Jeg efterprøvede ikke hvor ip adressen var fra, da jeg var sikker på, at han havde bredbånd fra yousee, da hans kone har arbejdet der i mange år.
Men nu fik jeg den til at modtage mails igen, og så har jeg henvist ham til Fibia i morgen.
Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede falster Ekspert
01. august 2022 - 21:29 #5
Btw. Det er værd at undersøge, om der skal bruges for megen energi/tid på Outlook 2007.

Citat fra MS, 15-07-2022:

Outlook.com- og Microsoft 365-mail vil snart kræve moderne godkendelse. Eftersom Outlook 2007 og Outlook 2010 ikke understøtter moderne godkendelse, skal du opgradere din Outlook/Office-version for at fortsætte med at bruge Outlook til Windows med Outlook.com/Microsoft 365-mailtjenester inden 15-08-2022.

og

https://prod.support.services.microsoft.com/da-dk/office/kommende-%C3%A6ndringer-af-outlook-com-kan-p%C3%A5virke-nogle-%C3%A6ldre-versioner-af-outlook-til-windows-1c856bf5-699d-423d-b4da-56dd1ba65543#ID0EBD=Outlook_2007_and_Outlook_2010
Avatar billede kurtba Ekspert
01. august 2022 - 23:36 #6
Det er jo fantastisk, at de mener sig berettiget til at lave en blokering for at få folk til at købe  en nyere version, som de slet ikke har brug for.
Men det er jo ikke tilfældigt at nogen af de  rigeste selskaber i verden er software  giganter som mere eller mindre har sat sig på markedet.
Avatar billede INK Ekspert
02. august 2022 - 08:38 #7
Man kan bruge det gratis mailprogram, der hedder Thunderbird. Virker fortræffeligt. Opdateres jævnligt.
Avatar billede kurtba Ekspert
02. august 2022 - 08:51 #8
Enig i at Thunderbird er godt og gratis. For at undersøge om IP adressen var problemet, installerede jeg faktisk Thunderbird hos ham, og konstaterede at der var problemet det samme - kunne modtage men ikke sende.