Avatar billede eskidead Juniormester
03. august 2022 - 11:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Flytte filer mellem to computere

Hej. Jeg har lige fået en ny maskine med Win11, og vil nu bruge min gamle med Win10 (fuldt opdateret) som backup.
Begge er sat i router, begge kan se hinanden og de mapper og drev, jeg har delt på netværket.
Men når jeg prøver at gå ind på den ene via den anden (ligegyldigt om det er fra win11 til win10 eller omvendt) får jeg at vide at jeg skal angive legitimationsoplysninger...hvad er nu det for noget...?
Under 'Styring af legitimationsoplysniger' står der ved begge maskiner, at der ikke er nogen - så hvad er det lige for noget brugernavn og PW jeg skal angive...?
Jeg prøvede at gennemgå tilføjelse af oplysninger, men så skal jeg pludselig angive en internet- eller netværksadresse? Jeg prøvede at angive routerens IP-adresse, men det er ikke gyldigt.
Hvorfor alt det bøvl?? Min gamle (nu pensionerede) backupmaskine kørte XP og det var så nemt, så nemt. Bare kabel i røven og i router, del mapper/drev og så kunne man flytte filer. Ikke så meget pis...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. august 2022 - 11:39 #1
Du skal angive et brugernavn og password der findes på fjernmaskinen, eks. Det du bruger til at logge på maskinen med..

Eller du skal sikre at det brugernavn og password du bruger på begge maskiner, er helt ens.
Avatar billede eskidead Juniormester
03. august 2022 - 12:07 #2
"eks. Det du bruger til at logge på maskinen med"
Hvis du mener når Windows startes op, så HAR jeg intet.

Derudover, når jeg sætter tilføjer kodeord i legitimationsoplysninger, sørger jeg for at det er langt (mindst 12 tegn). Men når jeg går ind i rediger oplysningerne står det pludselig til kun at være på 8 tegn....?
&//&%¤!&/&¤!§!!§! Sikkerhed min bare....

Det eneste jeg vil er jo bare at kunne flytte 225 GB filer fra den ene til den anden...!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. august 2022 - 15:11 #3
Selvfølgelig har du et brugernavn og password på begge maskiner. Du har formentlig bare bedt dem logge på automatisk, og har derfor glemt hvad der er.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2022 - 15:26 #4
" vil nu bruge min gamle med Win10 (fuldt opdateret) som backup."
Er det ikke nemmere (som jeg gør) at have en ekstra HDD i maskinen?
Eller hvis det er en bærbar, en ekstern HDD? Hurtigt og nemt:-)
Avatar billede eskidead Juniormester
03. august 2022 - 15:34 #5
Denne Win11 maskine har jeg fået op at køre i dag (leveret fra Shark Gaming). Det eneste jeg skulle gøre ved første opstart var:
- bekræfte at sprog og tastatur er sat til dansk
- vælge et netværk og sætte indstillinger til Anbefalet
- bekræfte via min M$ konto at jeg er den jeg er

Og så var det bare at vente nogle minutter, før skrivebordet kom frem. Så kørte jeg en WinUpdate, bad den om at genstarte og nogle minutter senere stod den på skrivebordet igen.

På intet tidspunkt blev jeg bedt om noget som helst med navn eller kodeord.
(Med mindre det er i min M$ konto - i så fald, hvor hulen ser man dét???)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. august 2022 - 16:37 #6
Du kører så med din Microsoft konto som validering. Og uden en pc i nærheden må jeg nok melde pas...

Og dog... Hvis du også kørte med din Microsoft konto på den gamle pc, burde det virke... Så det gør du nok ikke.

VIL du have share mellem de to maskiner, ville jeg oprette en bruger alene til det formål.

Men du kunne jo også overveje at bruge dit OneDrive til at flytte filerne... Det er nok en mere moderne måde at gøre det på
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2022 - 18:24 #7
Hvis begge maskiner er stationære computere så er jeg helt enig med Valby's forslag ved at sætte den gamle dik i som slave sideløbende med din win 11 system disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. august 2022 - 18:45 #8
Citat: "Hvorfor alt det bøvl?? Min gamle (nu pensionerede) backupmaskine kørte XP og det var så nemt, så nemt. Bare kabel i røven og i router, del mapper/drev og så kunne man flytte filer. Ikke så meget pis..."

Det kan jeg kun være enig i. Jeg har aldrig brugt Microsoft konto og har aldrig haft koder på maskinerne. Og da jeg fik Windows 10 i sin tid opdagede jeg hvor bøvlet det var og skulle dele filer på netværket. Det var så bøvlet, så jeg droppede det helt og overførte til ekstern harddisk i stedet jeg kun bruger når der skal laves ny backup.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. august 2022 - 19:41 #9
Det, der er 'bøvlet' er det, vi andre kalder 'sikkerhed' - derfor er det mere bøvlet end tidligere.
Men som #6 skrev, onedrive har styr på hvem du er, og kopiere automatisk frem/tilbage alt efter hvilken maskine, du sidst har brugt.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. august 2022 - 21:57 #10
En helt anden løsning kan være at installere Teamviewer på begge pc.er.
Så laver du en forbindelse mellem dem, hvorefter du kan flytte alle de filer du vil via netværket.
Avatar billede f-arn Guru
04. august 2022 - 06:56 #11
Har du prøvet at genstarte både de to computere og din router?
Avatar billede mergelspir Seniormester
08. august 2022 - 17:37 #12
Tre forslag:
1) Skriv filerne ud på papir og tast dem ind på din nye PC. Så har du også en backup, der holder i mange år.
2) Jeg vil anbefale en NAS backup, hvis det skal være nemt i det lange løb.
3) Jeg vil anbefale en ekstern SSD, hvis det skal være billigt (500 kr for 4 TB data)

Det kan godt være, at det er moderne at bruge OneDrive, men hvis du er bare lidt paranoid, så skal du ikke lægge dine data i skyen i et tredieland (som fx USA) med mindre de er krypterede. Så følger du også GDPR.
Avatar billede eskidead Juniormester
13. august 2022 - 17:04 #13
Tak for alle svarene. Jeg lånte en ekstern USB disk, som jeg flyttede ting frem og tilbage med.