Avatar billede MortenBoye Juniormester
09. august 2022 - 21:09 Der er 6 kommentarer

HDMI ARC virker kun delvist?

Hej eksperter,

Jeg har et problem med at få HDMI ARC til at virke. Specifikt vil jeg gerne kunne høre lyden fra mit tv i mine eksterne passive højttalere, ved at koble tvet sammen med min forstærker via HDMI ARC. Begge dele har HDMI ARC.

Jeg har købt et 1,5m HDMI 2.1 kabel til det, bare for at være sikker. Kablet sidder i HDMI ARC in på TVet og HDMI out på forstærkeren (som er ARC-kanalen på den.)

Når jeg bruger TV'ets fjernbetjening, tænder både tv og forstærker (og forstærkeren slår over på den rigtige source), så der er grundlæggende HDMI-ARC funktionalitet. ...Der kommer bare ingen lyd. Når jeg forsøger at skrue op og ned på volumen via fjernbetjeningen til TV'et, indikerer TV'et med et ikon (et "Ø") at det kan den ikke. Tilsvarende viser displayet på forstærkeren "No signal".

TV'et er et LG smart tv med nyeste software (05.40.26), og både SIMPLINK HDMI CEC og Auto Power Sync er slået til, lyd-output er sat til HDMI-ARC, og digital sound out er prøvet med både "auto" og "pcm" (der er ikke flere muligheder end de to.)

Forstærkeren er en Lyngdorf TDAI-3400 med nyeste software:
System: 2.3.1
DSP: 1.07e
HDMI: 11.28

HDMI setup er sat  til CEC enabled, CEC power enabled, CEC audio system enabled, og "enable hdmi audio output on hdmi" til "yes". Kanalen er sat til "HDMI ARC".

Kanal "HMDI ARC" er enabled, og det er testet med theater mode både enabled og disabled.

En sjælden gang imellem når jeg slukker og tænder virker det 100% som det skal, men når jeg så slukker og tænder igen, virker det igen ikke. På trods af at jeg ikke ændrer noget i indstillingerne.

Hvad overser jeg?
Avatar billede keysersoze Guru
09. august 2022 - 21:21 #1
Som udgangspunkt er det kun TV, der skal være på ARC mens forstærker kan være på en normal indgang - har du prøvet det?
Avatar billede MortenBoye Juniormester
09. august 2022 - 21:40 #2
Hej Soze,

Hvad mener du?

Rent fysisk sidder hdmi-kablet i forstærkerens HDMI-out port, som i manualen beskrives som den eneste med arc-funktionalitet.

Systemmæssigt er arc og alt der ligner “enabled” på både forstærker og tv.

Forstærkeren er sat til den rigtige “aktive” input, men melder “no signal”.
Avatar billede kurtba Ekspert
09. august 2022 - 21:43 #3
Jeg undrer mig over, at du skriver at du bruger hdmi arc out på forstærkeren. Det skal vel være  en in indgang, da signalet jo skal fra tv og ind i forstærkeren og derfra sendes til dine højttalere?
Avatar billede MortenBoye Juniormester
09. august 2022 - 21:59 #4
Hej Kurtba,

Stikket på forstærkeren er påtrykt teksten “TV” derfor har jeg valgt at bruge den. Uden succes.

Jeg har lige forsøgt at bruge HDMI1-stikket på forstærkeren i stedet. Det gør ingen forskel - det har præcis samme fejl som med det andet stik.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. august 2022 - 23:23 #5
#3 Det undrede også mig at der nævnes "out" på forstærkeren.🤔 Når signalet kommer fra tv til forstærker, på det være indgangen "input" på forstærkeren som kablet skal tilsluttes.
Avatar billede MortenBoye Juniormester
09. august 2022 - 23:52 #6
Hej Erik,

ARC står for “audio RETURN channel”.

Fjernsynet har kun én hdmi-port med ARC, og den hedder “hdmi 1 in arc”. “Hdmi 2 in” har ikke arc, og der er ingen hdmi-out porte.

Tilsvarende har forstærkeren 4 hdmi-in porte uden arc, og én hdmi port med arc, der hedder “tv”.

Hele ideen med arc er at lydsignalet løbet “tilbage” eller “mod” den normale retning. Deraf “return”.