Avatar billede Novice-1 Seniormester
11. august 2022 - 15:33 Der er 11 kommentarer og
9 løsninger

Acer Aspire 5 pludselig ekstrem varm. Lukker helt ned når jeg ser TV 1 -2 timer

Har ikke forstand på bærbar pc
kan der sidde en blæser der er stået af
eller er selve pc'en  allerede kaput, er det en mandagsmodel jeg har været uheldig at få

har hævet den ca 2 cm synes ikke det har nogen særlig effekt

har kørt de fleste sikkerhedsprogrammer

på forhånd tak
Avatar billede Novice-1 Seniormester
11. august 2022 - 15:37 #1
kører windows
Avatar billede michael_stim Ekspert
11. august 2022 - 15:47 #2
Kan være skidt i den. Skil den ad og fjern/blæs eventuelt støv væk.
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2022 - 16:05 #3
Enig med #2, rens den PC. Men ellers køb en cooler, som passer i størrelsen.
F.ek. men der er flere: https://www.proshop.dk/Koeling-og-blaeser
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2022 - 16:08 #4
https://www.fcomputer.dk/computer/baerbar-tilbehoer/koelere
Eller søg på nettet. De får strøm fra et USB stick.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2022 - 16:36 #5
Læser du ikke har forstand på pc derfor får du en anden vejledning end at skille ad.

Rense blæser i bærbar:
Man skal bruge trykluft på dåse.
En støvsuger.
Noget til at fiksere blæser vingen med (jeg brugte en kontor clips)

Udtag alt strømmen fra den.
Udret clipsen så den kan blokere vingen og helst selv sidde fast.
Sæt mundstykket fra støvsuger i bunden hvor blæser suger ind.
Pust så ind der hvor blæser normalt puster ud.
Du kan hvis du er omhyggelig på den måde få skidtet ud uden at skille den ad.

Det var den nemmere  vejledning.
Den lidt sværere er at pille bunden af computeren, lokalisere hvor blæseren sider og fjerne denne uden at tage heatsink af. Derinde sidder så alt støvet som man så fjerner. Kører den stadig varm skal kølepasta skiftes.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. august 2022 - 16:44 #6
Er den meget støvet svarer det faktisk til, at hvis vi mennesker går med termotøj eller andet varmt tøj  som vejret er i øjeblikket, så bliver vi også overophedet. Det samme gør støvet, da det lægger sig som om dyne over komponenterne i maskinen.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. august 2022 - 16:47 #7
#6 Første sted er typisk ved blæseprofilen den lukker fordi man bruger den i skødet eller i sengen. Det er ren gift for en bærbar.
Avatar billede Mikael Ekspert
11. august 2022 - 17:25 #8
1 ryger + 1 hund ;)
https://imgur.com/Nl8FOfe
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. august 2022 - 18:22 #9
Den blæser ligner noget der har ligget på bunden af Atlanterhavet.😉
Avatar billede Novice-1 Seniormester
11. august 2022 - 21:10 #10
#4 skriver om ekstern køler- måtte??    er der forskel -udover prisen
men i første omgang tager jeg pc med ned til lokal, anerkendt pc forretning -har selv 20 tommelfingre :-)
så mi vi se hvad han finder ud af der er galt
sammenholdt med jeres ideer

--ingen røg, men tør støvet lejlighed og 29 grade når solen står lige på eftermiddag, må vist se at lufte ud
og brugt på bordet

begyndt at  lukke den ned  efter 1 time sætte kraftig blæser på i skyggen nogle minutter/ et kvarter
støvsuger ka' kun suge
vender tilbage
Avatar billede 220661 Ekspert
13. august 2022 - 15:40 #11
Støvsugeren skal kun suge. Der hvor der blæses købes em dåse med trykluft😉
Avatar billede Novice-1 Seniormester
13. august 2022 - 18:46 #12
hej og tak for alle svaren !! !!
da forretningen fik pc ind kunne ventilator ikke køre rundt og forberedte mig på ny ventilator
da de fik den åbnet viste det sig at årsagen alene var at den var fuldstændig fyldt med skidt
så hvis jeg ikke havde været så fummelfingret kunne jeg havde "nøjedes med" at følge jeres råd
måske kan jeg få fingernemme venner til at rense den -om et år -inden den går ned

tusind tak for denne gang!!!!
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. august 2022 - 19:36 #13
Nu er det ikke raketvidenskab at rense en computer.
Man skal have nogle få ting ved hånden. En lille skruetrækker, en papirclips (til at fastholde blæseren med) en dåse kompimeret trykluft, en støvsuger og sidst men ikke mindst forsigtighed.
Når der er tale om en stationær pc, er det meget nemmere da der i denne er mere plads.
Det ligger også utallige videoer på YouTube, der viser hvordan man renser en bærbar.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2022 - 20:56 #14
Når det er hedebølge, så er det en stor fordel, at bruge en blæser-køler, som computeren kan stå på. Et par ekssempler, men der der mange slags, og man skal købe en som passer til computerens størrelse.
https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/computertilbehor/computer-holder
/trust-xstream-pc-koler-og-holder/TRUST16813
https://www.avxperten.dk/laptop-koeler/laptop-koeler-trust-gxt-220.asp
https://www.av-cables.dk/pc-koeler-stand/trust-ziva-laptop-koeler-sta.html
Og så koster det under 200 Kr.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2022 - 20:58 #15
Nå Jeg kan se, at EL Giganten har fejl i på deres side. Men du kan jo bare søge under PC kølere.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2022 - 21:01 #16
Avatar billede Novice-1 Seniormester
14. august 2022 - 14:29 #17
#13 for mig med 10 rystede tommelfingre  lyder!!! det som ren raketvidenskab :-)
vil se om jeg kan allierer mig med nogen, forebyggende  om et årstid

og #14 -  #16 jævnfør et af de første link havde jeg kigget på en køler 2 tommer større end  min 14" pc
hvor man kunne regulere køler -hvad  er ulemper og fordele
har ikke fået kikket på jeres senest link om rigtige størrelse køler også kan reguleres trinvis efter behov
P.S har ekstern USB strømforsyning så jeg ikke behøver bekymre mig om mit -i forvejen- sløve batteri
hvor jeg så finder en side med den slags  hvis og hvis ...

endnu engang tak for  hjælp og input ---og tak!!! for i hjalp mig til at få dem renset og ej skiftet ud.
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2022 - 15:04 #19
Jeg har en Laptop køler, som ligner denne.  Den er effektiv og støjsvag.
Den bruges jo kun under hedebølge, så det er ligegyldigt med hastigheds regulering.
Men det er vigtig, at kunne tilpasse størrelsen til computeren, for ellers suser en del af ventilations luften ved siden af. https://www.avxperten.dk/laptop-koeler/laptop-koeler-max-17-3tm-6-blaesere-blaa-platinet.asp
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2022 - 15:07 #20