Avatar billede nu_igen Professor
18. august 2022 - 00:45 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Ændring af abonnement på bredbånd og telefoni.

Et kabelbrud i forbindelse med gravearbejde har ladt mig uden internetforbindelse i 2 døgn. I dag kom Yousee teknikeren og konstaterede kabelbrud 200 m fra os. Denne fejl kunne senest rettes den 24. 8. Kl. 16.
Meget uheldigt for mig, fordi vi har IP TELEFONI og ikke er så vante til at bruge vore Samsung smartphones. Uheldigvis er jeg ramt af et flåtbid og har lige fået ordineret 3dobbelt penicilinkur, som kan medføre akut brug for at kunne ringe 112. Det noterede teknikeren og til Yousee ros bankede en Yousee tekniker fra kabelafdelingen på vores dør kl. 21 for at afprøve vores netforbindelse. Skaden var repareret:-).
I vores desperation havde vi allerede lånt en nødpakke med trådløst Wi-Fi udstyr i telebutikken og jeg havde fået det til at køre.
Nu skal der andre boller på suppen. Men hvad? Skifte til fastnet igen? Skifte til Iphones fra de Samsung telefoner vi har det svært med? ( jeg er kendt med Apple produkter og kan se at iPhones minder om Ipad.
Jeg har ledt efter priser på det bredbånd og telefoni som er egnet til os, der ikke streamer eller spiller på nettet. I dag er 80/10 hastighed fint til os.
Yousee er meget lidt informative om hastigheder og priser.
Jeg vil være glad for lidt hjælp fra “uvildige”, som ikke vil prakke os noget på.
Iøvrigt har vi mobilos hos Telmore til 69 kr. md.  og Tv via antenneforening/Stofa/Kolding antenneforening. Det er sidstnævnte, som har lavet kabelbrud.
Ingeborg
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2022 - 07:13 #1
I skal fortsætte med det i er vant til. Som jeg forstår det er du og din mand ikke de yngste der stiller spørgsmål herinde, og at din mand ikke har meget forstand på it/telefoni. Det at i bruger Samsung telefon i stedet for et "æble produkt" ser jeg rent ud fra at det er pris og behov der spiller ind her. Det er en nød telefon og til brug med evt mobilepay.
Avatar billede nu_igen Professor
18. august 2022 - 09:25 #2
Hej, nej vi er nok nogen af de ældste, 81 og 86 år. Jeg har arbejdet med EDB siden min første egne PC i 1994. Det var dengang man var i fysisk kontakt med dens indmad, kunne skifte HD, RAM blokke, batteri, ventilator og andet isenkram. Det kunne jeg imponere mine EDB kursister med. Siden er det gået ned ad bakke med operative indgreb.🥴.
Hvis iphones er nemmere at betjene, fordi de funktionelt er opbygget som mine Ipads, er det ikke prisen, der er afgørende. Personlig synes jeg at vore SAMSUNG A21s er vanskelige at betjene, måske især fordi vi bruger dem for lidt- og ikke har noget at bruge dem til. Familien bruger vores Ip fastnet.
Jeg har dog lært at bruge SAMSUNG mobilen de 2 dage, hvor vi var uden internet.
På dette sted vil jeg rose YOUSEE, for sent i aftes fik de ordnet det beskadigede kabel, fordi teknikeren havde sat en HASTER på.
(Jeg var lige gået i kraftig penicillin kur på grund af et flåtbid og kunne få brug for 112)
Så den ros skal YOUSEE ha’. Til gengæld kan jeg ikke overskue, hvad jeg skal have af abonnement, når der er brug for internet, 80/10, fastnet eller Ip telefoni og et billigt mobilabonnement, med minimum data.
Stofa? Yousee?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2022 - 09:43 #3
#2 Hvis prisen ikke er et issue, så forstår jeg slet ikke hvorfor  i ikke afprøvede Iphone da i i første omgang købte mobiler??
Iphone og Ipad er jo i samme familie.
Avatar billede nu_igen Professor
18. august 2022 - 10:10 #4
Selvfølgelig er prisen et issue, når jeg  ikke vidste, hvordan konfigurationen er ens for Apple produkter og vi bare skulle have en eller anden telefon til at ligge i skuffen. Gik ud fra at vi snakkede om 2x10.000 kr når det var Iphones.
Kiggede fysisk på Iphones i går og undrede mig over prisen på omkring 3.500. Stadigvæk er en smartphone kun et nødstilfælde udstyr for os. Kunne lige så godt tage min NOKIA 3310 i brug igen, hvis det ikke var for MobilPay.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2022 - 11:11 #5
Hvad betaler du nu for bredbånd med IP telefoni?
Avatar billede kurt54 Ekspert
18. august 2022 - 11:40 #6
Hvis du ikke er bange for at købe brugt og en udgået model - (der dog kan opgraderes til IOS 15.6 som vist er nyeste version af iOS) så overvej denne.

https://www.itlagersalg.dk/shop/iphone-7-32gb-7898p.html
Avatar billede nu_igen Professor
18. august 2022 - 11:54 #7
Bredbånd og ip telefoni hos Yousee = 1.083 i kvartalet
Avatar billede nu_igen Professor
18. august 2022 - 12:00 #8
#6 Hej Kurt. Jeg ved at vi er sarte hvad angår fremmede senge og udstyr af personlig karakter, så brugt vil vi ikke gå efter. tak for svaret
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2022 - 14:14 #9
#7 Synes det virker som en fair pris. Og med abonnement til 68 kr pr telefon der kommer fra Telmore (der bruger yousee sum udbyder, der dækker godt) tvivler jeg på du til prisen kan få en bedre aftale med de kriterier du har.
Avatar billede Erik K Ekspert
18. august 2022 - 14:33 #10
Normalt giver det rigtig god mening at købe iPhone, når man i forvejen har en iPad og ligeledes  kan det anbefales at købe en Android telefon, hvis man har en tablet med dette styresystem.
Med det behov I har er en investering på 2x3500 dog voldsom, når telefonerne ligger i en skuffe det meste af tiden og kun bruges til opkald i nødsituationer og til MobilPay. Disse to funktioner er jo (næsten) fuldstændigt ens på begge typer telefoner.
I Jeres situation ville jeg fortsætte med de A21S I har og også fortsætte med det bredbånd og IP-telefoni I har og som virker. Kabelbrud og andre afbrydelser er meget sjældne med den ordning.
Fortsæt med det I er vante til - det er langt det nemmeste.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2022 - 14:36 #11
#10 Enig. Som også beskrevet i #1 og #9 😊
Avatar billede Erik K Ekspert
18. august 2022 - 14:46 #12
#11 ja, vi er meget enige i vores anbefalinger 👌
#9 var gået ind medens jeg skrev #10😁
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2022 - 14:49 #13
#12 Ja den "fælde" har jeg også faldet i i et utal af gange 😉
Avatar billede fase Professor
18. august 2022 - 14:59 #14
Hvis I i forvejen har to smartphones og betaler abonnement for dem, men har svært ved at bruge dem, så kan jeg anbefale at møde op i Ældresagens IT datastue eller, hvad det nu kaldes i Kolding https://www.aeldresagen.dk/lokalafdelinger/kolding/motionsven#/kategori/it
Der sidder mennesker, som har tid og lyst til at lytte og rådgive også til jer, uanset om I er 81 eller 86. Så er I fri for at skifte telefonerne ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2022 - 15:05 #15
#14 God ide 😊
Avatar billede Erik K Ekspert
18. august 2022 - 15:40 #16
#14 ja, det kan absolut anbefales. Der sidder en masse kompetente frivillige fra ÆldreSagen på de datastuer/IT-cafeer rundt omkring i landet.
Der er ro på og så er det oven i købet gratis at få råd og vejledning.
Avatar billede nu_igen Professor
18. august 2022 - 17:34 #17
Tak for alle svar. I de sidste to dage blev jeg jo tvunget til at sætte mig ind ibrugen af vore SAMSUNG telefoner. Ved hjælp af den indbyggede vejledning og INDSTILLINGER kan jeg bruge telefonen  og er ved at lære min mand at bruge den. Jeg har selv startet EDB UNDERVISNING i vores Aktivitetscenter for 16 år siden, hvor vi måtte starte med kommunens kasserede Pc’er, så nogen novice er jeg dog ikke.
På Aktivitetscentret var klientellet folk der ikke havde arbejdet med EDB i deres arbejdsliv.
Jeg holdt ud i 10 år og der var vitterligt søde mennesker, der ikke kunne lære at dobbeltklikke i løbet af 4 år. (Ved godt at musen kan ændres til enkeltklik 😏) desuden var de færreste i stand til at stave godt (7 års skolegang for nogens vedkommende). Jeg havde forudset at i ca. 2020 ville de fleste brugere have arbejdet med EDB  i deres arbejdsliv, så generel undervisning ikke var nødvendig længere. Alligevel fortsætter det i dag og folk bringer deres egne bærbare med eller lærer at lave fotobøger .
TAK FOR ALLE SVAR.
Avatar billede 220661 Ekspert
19. august 2022 - 08:23 #18
Velbekomme.
Hmm....