Avatar billede Calle5463 Forsker
28. august 2022 - 11:33 Der er 5 kommentarer

Lidt starthjælp til en gammel novice

Jeg kunne godt tænke mig - for sjov - at lave en lille app til android. Men bare det at få noget værktøj til at virke volder problemer, så der er sikkert lang vej .....

Jeg har installeret Eclipse IDE på min pc, og er i gang med www.nemprogrammerings begynderkursus i Java.

Jeg har også installeret Android Studio.

Hvilket af de to skal jeg koncentrere mig om i første omgang? Jeg fornemmer det er lidt nemmere, at opsætte Android Studio til at vise min app virtuelt på en mobil (selvom jeg ikke helt har fundet ud af det endnu).
Avatar billede Calle5463 Forsker
28. august 2022 - 21:17 #1
Lidt update:
- Har afinstalleret alt installeret vedr Eclipse og Android Studio.
- Derefter geninstalleret Android Studio
- Oprettet forbindelse til min mobil (Android 12), hvilket ikke ligefrem var lige ud af landevejen! Men det er tilsyneladende lykkedes.

Jeg har ikke fundet ud af, hvordan jeg så får en app atg se på mobilen:
Har lavet (den sædvanlige std.app) Hello World, som kører uden problemer i Android Studio.

Lidt hint til at komme videre ville være rigtig dejligt.
Avatar billede wjens Guru
29. august 2022 - 15:36 #2
Det er "remote debugging" du er i gang med.
https://developer.android.com/studio/debug

Kan du ikke fange din enhed sådan her:?
    Menu > Run > Select device

Wifi connection var nemt sat op (hos mig).
Når forbindelsen er der, starter din app automatisk på enheden efter en build/run.
Avatar billede Calle5463 Forsker
29. august 2022 - 16:52 #3
#2, wjens

Tak for din deltagelse.

Som du måske først ser efter dit indlæg, så er jeg med møje og besvær (næsten) kommet i forbindelse med min android-12 mobil (Galaxy A22, som så kommer til at hedde Samsung SM-A22.... Men det betyder måske ingenting) Det skulle gøres lidt anderledes end beskrevet for android-11 (noget med at tappe 7 gange et bestemt sted, og vupti fik jeg mulighed for at QR-scanne)

Men jeg forstår (bl.a.) ikke, hvordan jeg får vist et lille programs udskrift ("Hello World") på mobilen. Skal jeg have en app på mobilen eller skal der stå noget specielt i programmet? Fx. - og hvor skal mit program stå i ft det?

android {
    buildTypes {
        customDebugType {
            debuggable true
            ...
        }

// Hello World
public class HelloWorld {

    public static void main(String[] args) {
        //One line comment
        System.out.println("Hello World!");
    }
Avatar billede wjens Guru
29. august 2022 - 17:33 #4
Helt så nem er Hello World ikke i app's.

Google har lagt rigtig meget vejledning ud. Prøv den her:
https://developer.android.com/training/basics/firstapp/building-ui

Du kan også finde mange af demoer, hvor du kan hente kildeteksten.
https://developer.android.com/samples
Avatar billede Calle5463 Forsker
29. august 2022 - 23:50 #5
Fandt et lidt tilfældigt eksempel der så ud til at være lavet så det kunne vises på mobil. Efter lidt "gymnastik" med et eller andet "build" lykkedes det at få vist på min mobil!!!

Det svære er nu, at jeg skal finde ud af/forstå hvad der skete!