Avatar billede BacceDK Juniormester
28. august 2022 - 11:44 Der er 3 kommentarer

Intel vs amd ?

hej i forummet.
Jeg står og skal bygge mig en ny pc. (Gamer pc)

jeg har hele tiden leget med ideen om at det skulle være en intel i5 12600K

men er lidt i tvivl, om man skal gå intel eller AMD.

syntes at bundkort til intel koster en led mere end til amd

min gamle pc er fra 17 og har ikke rigtig fulgt med i markedet siden.

men er det rigtig forstået at intel processore yder en del bedre i dag end mad gør ?

og ser også at dere er flere chipset til de forskellige prosessor modeller... hvilket skal man vælge ?

det som er fastlagt i mit nye netop er

32  GB ddr4 ram (ddr5 er simpelthen for dyre)
RTX 3070 ti grafik.
Selvfølgelig M2 ssd disk.

men hvad vil folket gå med intel eller AMD og hvilket chipset og hvorfor ?

ud over gamin skal den også kunne yde godt i diverse 3D programmer som eks. fusion 360 og andet lig.d
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2022 - 18:00 #1
Hvis du kigger på Intel Gaming anbefalinger her, er den inkluderet, men betegnet som 'seamless gaming' cpu.

https://www.intel.co.uk/content/www/uk/en/products/systems-devices/desktops/gaming-media-pcs.html

Godt valgt.

Fra AMD ved at scrolled lidt ned, er der emne for byg-en-selv 'Build your own'.

https://www.amd.com/en/gaming/gaming-desktops

----
Her kan man scrolle lidt længere nede og finder man 'Shop custom built desktop':

https://www.amd.com/en/where-to-buy/ryzen-radeon-system-integrators
----

Derigennem kan man finde 'Western Europe'. For Danmark kan man se en link fra 'komplett.dk':

https://www.komplett.dk/kampagne/129189/hardware/pc-komponenter/grafikkort/amd-radeon-6000-series?tag=Vis+alt

---

Ud fra mulighederne fra komplett.dk ser jeg ikke nyere CPU fra AMD, og hvis men sammenligner Intel i5 12600K med AMD Ryzen 9 5950X fra CPU benchmark, så er Intel bedste på benchmark.

https://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-12600K-vs-AMD-Ryzen-9-5950X/4120vs4086

-Bemærk, at den er overgået en smule med AMD Zen 4 7600X, som udkommer Q3 2022.

Alt i alt, kan du sagtens gå med Intel i5 12600K uden problemer. Hvis du kan se, at det er billigere med AMD, så gå med den fordi de har trods alt bedste tweaks og mest energi-venligere styring end Intel.

Intel er stadigt på 10nm hvorimod AMD er på 7nm, også strømforbrug til Intel er beregnet til 125W hvorimod AMD på 105W.

Intel med denne CPU har 10 kerne med 16 tråde, og AMD på 16 kerne med 32 tråde.

AMD er bedst i multi core behandlinger af diverse benchmark værktøj og Intel er bedst i Single core behandlinger af benchmark værktøj.

Afhængig af bundkort, kan Intel tage imod hukommelse: DDR5-4800, DDR4-3200, og AMD kan tage imod hukommelse DDR4-3200.

Uanset hvad du beslutter dig for, har allerede valgt en god CPU, hvis du ikke går op i strømforbrug og CPU størrelse og fornyelser. AMD er kendt for innovationer og langt forud end Intel.

Hopper af tråden.
Avatar billede fase Professor
29. august 2022 - 21:29 #2
Alt om data har lige bygget en gamer PC med Intel I9 prossesor Til den nette sum af en 19000 kr. seddel. Prøv at se artiklen.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2022 - 03:36 #3
Overgået igen af AMD
https://youtu.be/WcH_7xsYtUk