Avatar billede Jacob Praktikant
10. september 2022 - 12:29 Der er 4 kommentarer

Italiens tastaturlayout

Hej
Jeg er ved at se på en ny computer (MacBook pro) men jeg har et problem den er nemlig med Italiensk tastaturlayout og jeg vil bare gerne have svar på om man så stadivæk kan bruge æ,ø og å eller om der er andre ting der gør sådan at det bliver “ubrugeligt” eller lidt træls for en gymnasie elev
På forhånd tak
Avatar billede INK Ekspert
10. september 2022 - 12:36 #1
Ja, den kan omstilles til dansk tastatur. Du må så klistre etiketter på med de rigtige tegn. Jeg vil betragte det som rimeligt træls i hverdagen.
Du skal også være opmærksom på, at gensalgsværdien i Danmark vil være væsentlig lavere. Så den skal efter min mening være meget billig for at det er bøvlet værd.
Du kan selvfølgelig tilslutte et eksternt tastatur (dansk). Men så ryger idéen med en bærbar.
Avatar billede puren Ekspert
11. september 2022 - 13:16 #2
jeg havde kontaktet div steder for at høre en pris på hvad et nyt tastetur koster incl montage (al efter hvor finger nem du er (nogle steder vil ikke sægle det løst)) og så kigget op hvad den samme computer koster her hjemme hvis du ikke kan leve med et Italiensk layout og som #1 siger så skal du forvente et pris hug hvis du vil sægle den vidre med Italiensk tastetur
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. september 2022 - 13:08 #3
#4 Jeg har et tastatur til min stationære pc. Dette tastatur er et Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000. Der er tale om en "Nordic" udgave, men Æ og Ø er byttet om og der står både Æ,Ø og Ä og Ö. På disse til taster har jeg med min labelprinter printet det "rigtige" Æ og Ø. Det kan nemlig nemt forvirre. Tidligere fandtes dette keyboard i en dansk/norsk udgave.
Avatar billede ejvindh Ekspert
21. september 2022 - 15:29 #4
Jeg var lige inde og se i spareparts.dk, og vil bare lige gøre opmærksom på, at et nyt tastatur til de fleste macbooks ikke koster alverden:

https://sparepart.dk/macbook-tastatur-101559/

...og hvis man ikke har skruetrækkerfobi, er det altså ikke verdens største operation, at udskifte sådan ét -- så du får et pc med de rigtige mærkater. Tjekkede også lige, at italienske tastaturer ser ud til at have samme størrelser, som danske:
http://kbdlayout.info/KBDIT/

Det sidste, er dog blot et overslag. Det skal du naturligvis lige tjekke lidt mere grundigt.