Avatar billede eurositi Ekspert
18. september 2022 - 12:37 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

2½ år gammel Philips 276EV8 4K monitor gået i sort

Hvordan undersøger jeg, hvad der er galt med min 2½ år gamle Philips 4K skærm? Eneste kontakt på skærmen overhovedet er en touch-knap til tænd/sluk funktionen. Der sker intet, når jeg rører ved den.

Når jeg tilslutter et HDMI-kabel fra en bærbar (har prøvet med flere forskellige) til én af de tre skærmporte på skærmen, går den bærbare PC-skærm i sort (hvis jeg benytter "benyt kun anden skærm"). Uanset hvad jeg vælger, forbliver 4K-skærmen helt død. Så der registreres en forbindelse, men jeg gætter på, at der intet sker, fordi der ikke kommer strøm til monitoren.

Strømforsyningen til skærmen kan selvfølgelig være problemet. Den har desværre ingen lys-indikator, hvilket ellers havde været til hjælp. Den sender et 20V 3,25A signal videre til skærmen.

Skærmen har næsten ikke været brugt i de forgangne to år og er i meget fysisk stand.

Min far hævder, at han for få dage siden så et skærmbillede med "intet input-signal". Siden da har den været stendød. Derfor tvivler jeg på, at adapteren er problemet. Men det er meget frustrerende ikke at kunne spore fejlen.

Hvad kan man selv gøre, hvis en lille del inde i skærmen er brændt sammen? Det virker som et vanvittigt miljøsvineri, hvis en næsten ubrugt skærm til 3000 kroner bare skal kyles ud, fordi måske en billig diode til nogle få kroner inde i strømkredsløbet er brændt sammen.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 13:06 #1
Kan du teste om forsyningen leverer 20 volt med et multimeter uden at komme til at kortslutte?
Avatar billede eurositi Ekspert
18. september 2022 - 13:19 #2
#1: Jeps. Jeg har netop målt forsyningens output til 19,8 volt med et multimeter, så dén fungerer.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 13:45 #3
Ja det ligger så tæt på så det bør ikke være problemet så. Kan den opløsning du forsøger dig med fra den bærbare være en opløsning som skærmen ikke kan håndtere eller har du brugt bærbar før med samme opsæt?
Avatar billede eurositi Ekspert
18. september 2022 - 13:53 #4
HDMI-signalet fra den bærbare er standard fuld HD opløsning (1920x1080), og det har virket fint hidtil.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 13:58 #5
Ok kablet er det du har brugt før og ser helt ud?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 13:59 #6
Måske et tarveligt spørgsmål: Der er ikke en fysisk tænd og sluk knap bag på skærmen vel?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 14:12 #7
Wow 😉
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2022 - 14:14 #8
Jeg har en Philips, der er en finger touch i højre side af skærmen.
På min gik den hurtig i stykker.
Avatar billede eurositi Ekspert
18. september 2022 - 14:15 #9
Se, det her er jo pinligt. En meget diskret unavngivet knap gemt under standeren på skærmen viste sig at være en fysisk tænd/sluk knap.
Jeg har aldrig set noget lignende - og den reagerer heller ikke umiddelbart ved, at man trykker på den. Først når den holdes inde i 3-4 sekunder, tilslutter eller afbryder den strømmen til skærmen.

Så nej. Det var ikke et tarveligt spørgsmål. Det var derimod løsningen på mit problem. Hav en rigtig god dag. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. september 2022 - 15:16 #10
Velbekomme 😊