Avatar billede boholdt Mester
20. september 2022 - 21:55 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Excel og sammentælle flere værdier fra den samme række via tæl.hvis eller lignende funktioner

Hej

Jeg har et regneark i Excel. Det er simpelt - men jeg koncentrerer mig omkring selve formlen i bunden.

Fra celle A2 til celle A 7, har jeg stående nogle forskellige værdier i tekst. I nogle af cellerne står der æbler, og i andre står der bananer.

I celle A 8 vil jeg gerne have, at der skal stå følgende tekst, hvor Excel undervejs sammentæller hhv. æbler og bananer:
Der er x antal æbler, og x antal bananer.

Hvordan gør jeg dette?

Jeg har eksperimenteret med funktionen TÆL.HVIS, men kan ikke få det til at fungere.

Jeg ville skrive således:
="Der er "&TÆL.HVIS(A2:A7;"æbler")&" antal æbler,";"og "&TÆL.HVIS(A2:A7;"bananer")&" antal bananer")

Hvis jeg blot skriver formlen TÆL.HVIS og udelukkende sammentæller æbler fungerer det fint:
="Der er "&TÆL.HVIS(A2:A7;"æbler")&" æbler"

På forhånd tak for svaret, og god dag.

Mvh Anders.
Avatar billede Jan K Ekspert
21. september 2022 - 07:33 #1
Prøv med

="Der er "&TÆL.HVIS(A1:A7;"Æbler")&" æbler og" & TÆL.HVIS(A1:A7;"bananer") & " bananer"
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. september 2022 - 07:54 #2
Ja, Jan K.s formel løser det du selv lægger op til og dermed er den formentlig helt tilfredsstillende.
Men det er en meget forsimplet løsning, hvis tekststrengen skal foregive at være bare nogenlunde korrekt dansk. Skal teksten for eksempel lyde: "Der er 0 antal Æbler og 1 antal Bananer" hvis der ikke er nogen udgave af "Æbler" i A2:A7, og skal der stå Æbler i flertal når der kun er én og hvorfor overhovedet ordet antal, og så videre og så videre. Pindehuggeri - ja givetvis i mange tilfælde - amatøragtigt, ja givetvis i mange andre tilfælde.
Avatar billede boholdt Mester
21. september 2022 - 18:26 #3
Hej begge

1. Mange tak til Jan K for det hurtige svar. Nu fungerer formlen helt perfekt. :-) Jeg markerer som løsning senere.

2. Til xl-Enthusiast, så er teksten i det ovenstående eksempel underordnet. Det har mere været formlen med sammentællingerne som jeg har ville få til at fungere.

3. Neden for er et lidt andet eksempel, hvor jeg, hvis det er muligt, gerne vil have lavet de samme beregninger via funktionen TÆL.HVISER:
Jeg har oprettet et nyt regneark. I dette regneark har jeg nogle værdier i cellerne B3 til B12. Det er numrene 1, 2 eller 3 - alt efter hvilken en kokkehue, at der skal gives.

I celle B13 har jeg i skrivende stund følgende formel ved hjælp af funktionen TÆL.HVIS, som tæller værdierne fra celle B3 til Celle B12, og indsætter tekst undervejs:
="Der er "&TÆL.HVIS(B3:B12;"1")&" som giver 1 kokkehue, " & "der er "&TÆL.HVIS(B3:B12;"2") & " som giver 2 kokkehuer," & " og der er "&TÆL.HVIS(B3:B12;"3") & " som giver 3 kokkehuer"
---
Teksten er underordnet her i det, at jeg tilpasser denne manuelt.

Er det muligt at lave de samme sammentællinger, inklusive teksterne, blot hvor der i stedet for funktionen TÆL.HVIS, benyttes funktionen TÆL.HVISER?

Jeg har Office 365, og vil gerne se forskellen på de 2 funktioner.

På forhånd tak for svaret, og god dag.

Mvh Anders
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
21. september 2022 - 19:58 #4
="Der er "&TÆL.HVISER(B3:B12;1)&" der får 1 kokkehue. Der er "&TÆL.HVISER(B3:B12;2)&" der får 2 kokkehuer, og der er "&TÆL.HVISER(B3:B12;3)&" der får 3 kokkehuer."
Avatar billede boholdt Mester
26. september 2022 - 19:53 #5
Hej xl-Enthusiast

Først og fremmest, undskyld det sene svar.

Mange tak for hjælpen med at demonstrere for mig hvordan, at formlen vedrørende sammentælling af kokkehuer skrives ind ved hjælp af funktionen TÆL.HVISER. Det er ret interessant at se forskellen på henholdsvis TÆL.HVIS, og TÆL.HVISER.

Funktionen TÆL.HVISER har jo noget færre argumenter, og er dermed også lettere at holde styr på.

Mvh Anders
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
28. september 2022 - 07:59 #6
Jeg er ikke helt med på, hvad du mener.

Denne giver samme resultat:

Der er "&TÆL.HVIS(B3:B12;1)&" der får 1 kokkehue. Der er "&TÆL.HVIS(B3:B12;2)&" der får 2 kokkehuer, og der er "&TÆL.HVIS(B3:B12;3)&" der får 3 kokkehuer."