Avatar billede eurositi Ekspert
24. september 2022 - 21:24 Der er 2 kommentarer

Interaktivt "kighuls"-overlay, som kun viser lille del af baggrundsbillede ad gangen?

Jeg er ikke programmør eller grafiker. Men jeg leder efter et program, som går det muligt at mørklægge et baggrundsbillede, så det kun er muligt at se en lille del af billedet ad gangen gennem et kighul. Det skal være muligt at bevæge kighullet trinvist hen over det mørklagte billede,

Baggrundsbilledet kunne være dette: https://ibb.co/SsMWKYr

Idéen er tænkt som et indslag i et bordrollespils-scenarie, hvor spillerne skal bore en vej under jorden ind under en vulkan for ramme et hemmeligt kammer. Men de skal undgå at ramme sprækker med flydende lava på vejen.

Da spillerne således befinder dybt under jordoverfladen må de ikke kunne se andet af "spillepladen end dét felt, de står på samt en lille flig af de tilstødende felter. I spillet kæmper de både mod en tidsgrænse og mod risikoen for at brænde op, hvis de borer helt forkert.

Interaktiviteten, jeg søger, består dog udelukkende i, at man kan flytte kighullet i det øverste billedlag hen over det underliggende baggrundsbillede.

Efter snart tre timers forgæves forsøg på at Google mig til noget, der bare rimer på dette, håber jeg, at nogen herinde måske er stødt på noget á la dette...?
Avatar billede Henrik Hansen Forsker
27. september 2022 - 10:13 #1
Lyder som et interessant projekt :) Og nej, jeg kender ikke et færdigt program, som kan  dette :/  Men... Tænker det kan laves som en web-side (uden at kunne love noget) ;)

Spørgsmål:
- Skal man kunne zoom ind/ud ?
- Skal man kun kunne vælge tilstødende felt? (efter f.eks. første felt er valgt)
- Skal valgte felter kunne gemmes?
Avatar billede eurositi Ekspert
27. september 2022 - 22:19 #2
1) Zooming er ikke vigtigt, men det ville være en 2noce to have", funktion.

2) Ja. Idéen er, at spillerne vælger et tilstødende felt ud fra den smule, de kan se af hvert af de omgivende felter.

Man kunne raffinere dette på forskellige måder, hvis det viser sig at være alt for svært at finde en af de rigtige veje inden for tidsgrænsen. F.eks. kunne borebillen ha' mulighed for at benytte en "scanner" tre gange i løbet af spillet for at se de omgivende felter. Scanningen vil dog koste en runde, som koster ift tidsgrænsen. Det kunne også være muligt at speede hastigheden op og bore to felter i samme retning. Dette vil spare en runde ift. tidsgrænsen, men det vil selvsagt være en farlig satsning.

3) Når borebillen har passeret et felt, svarer det til et stykke boret tunnel, som ikke længere er ukendt land. Som sådan er det automatisk "gemt". Det vil dog kun være relevant at bevæge sig baglæns, hvis man er havnet i en blindgyde.

Udforskningen skal kunne bære en vis mængde fejltagelser:
- Borebillen kan tåle f.eks. fem skader. Den tager begrænset skade, hvis den rammer et felt med en mindre mængde lava. Drøner den lige ud i et rent lavafelt, brænder den op med det samme, og spillet er tabt.