Avatar billede hkv Forsker
25. september 2022 - 15:54 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Google Drive

Jeg har netop købt 2 TB plads. Når jeg åbner Google Workspace kommer dette billede:
https://ibb.co/4YjGKhD
Men hvis jeg klikker på Min PC, fremkommer dette billede:
https://ibb.co/q7Vg9Y2
Altså 2 TB plads og brugt 4,21 GB det ene sted, men 475 GB og brugt 389,4 GB det andet sted.
Det forstår jeg ikke.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. september 2022 - 20:06 #1
de 2TB er i skyen - det er ikke data på din pc. Du har lokalt på pc en disk på 475GB og har brugt 390GB (bla til windows og programmer, samt data, der ikke ligger i google-skyen)
Avatar billede hkv Forsker
26. september 2022 - 11:33 #2
Hej claes57.
Tak for dit svar. Jeg er hel med på, at de 2TB ligger i skyen. Det jeg ikke forstår er, på mit billede nr. 2, som er hentet fra "Min PC", står der , at jeg har to harddiske, hvor den ene er Google Drive, som så har ca. samme plads som den "rigtige harddisk". Det hænger måske sammen med, at jeg tidligere har haft en gratis Gsuite konto. Men da jeg slettede den og overgik til en gratis konto med 15GB ved Google, stod der tidligere ved drev H, Google Drive, 15GB plads, hvor de mellem 4 og 5 GB var brugt.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. september 2022 - 19:03 #3
google drev laver typisk en kopi på din lokale disk (af de læste data - ikke rub og stub). Når du er på 'gratis' så sætter den grænsen på den logiske disk til de 15GB.
Når du betaler, så er grænsen fx 2TB, men den kan ikke være større end den lokale harddisk, så derfor = din harddisk.
Google Drive er en mappe på din harddisk, og en kopi i skyen.
Avatar billede hkv Forsker
15. oktober 2022 - 15:14 #4
#3 Hej claes57. Beklager jeg ikke har svaret før. Jeg har bøvlet rundt med det her, og kan se, at du har fuldstændig ret.
Jeg har så forsøgt og forsøgt at gøre nogle af mine mapper offline, således at de kun er i skyen. Det er ikke lykkedes mig. Har du eller evt. en anden en tydelig opskrift på hvordan man gør det?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. oktober 2022 - 15:44 #5
Det er lidt omvendt i forhold til det, du skriver.
Google Drev har det, de kalder Offline - det er filer og mapper, som du kan se selvom du ikke har adgang til internettet. Dvs, de ligger på din harddisk, og Google styrer dem, så når du kommer på nettet igen, så synkroniseres filerne (nyeste mellem din disk og Google Drev bevares).
Hvis de ikke er sat til Offline, så vil kun de filer, så du åbner på nettet komme i en 'arbejdskopi' på din harddisk. Igen til sikkerhed med synkronisering hvis forbindelsen tabes.
Jeg har ikke en opskrift på kun at holde filer i skyen, da Google vil slette filer i skyen hvis du sletter dem (arbejdskopien) lokalt på din harddisk.
Avatar billede Erik K Ekspert
15. oktober 2022 - 17:56 #6
Hvis du vil have filer liggende i G-drev i skyen, men ikke på din PC, kan du gøre følgende:
Hvis ikke du har downloadet appen, så download Google Drev til Windows.
Tilgå derefter drevet med ikonet, der vises til højre i proceslinjen (du skal muligvis klikke på den opadvendende pil/trekant for at se den.
Klik på tandhjulet øverst til højre i det nye vindue og vælg præferencer.
Her kan du vælge mellem Min computer og Google Drev. Vælg Google drev.
Nu markerer du "Stream filer" - så gemmes filerne kun i skyen.
Hvis du vælger "Spejl filer", vil filer gemmes både i skyen og på PC.
Hvis du har for lidt plads på PC, så er Stream filer den rigtige løsning.
Avatar billede hkv Forsker
17. oktober 2022 - 09:50 #7
#5 Tak. Det er forstået.
#6 Tak, så lykkedes det, med at have mapper i skyen, der ikke samtidig bruger plads på den lokale harddisk.
Avatar billede Erik K Ekspert
17. oktober 2022 - 17:29 #8
Velbekomme.
Godt det lykkedes.