Avatar billede TSand Praktikant
02. oktober 2022 - 11:29 Der er 15 kommentarer

Drev og BIOS

Min drengs spilleclmputer (fem år gammel) er begyndt at drille.
Pludselig kunne det ekstra interne drev ikke findes. Gentagne forsøg på at fixe det mislykkedes, hvorfor jeg i desperation og irritation resettede bios til default. Nu vil Windows så ikke starte.
Nogen der har et bud på, hvad jeg gør forkert - uden at være uvidende om, hvad jeg foretaget mig;)
Avatar billede valby Ekspert
02. oktober 2022 - 12:02 #1
Har du,i bios, set efter hvad computeren booter på. Den skal boote på Windows boot manager, med mindre, man vil boote på en USB.
Når du får Windows op at køre, kan det reparere sig selv.
Hvilken Windows er det, og er Windows fuldt opdateret
Avatar billede valby Ekspert
02. oktober 2022 - 12:15 #2
Ps. Hvis der sidder en USB i , kan det forhindre computeren i, at boote på Wimdows.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2022 - 12:36 #3
Har i ca en gang om året renset den for støv. Måske tiden er til det nu når den bøvler.
Er i øvrigt enig i Valby forslag hvis computeren kører gpt med secure boot
02. oktober 2022 - 13:03 #4
Som i #2.
Du skal sikre dig at der ikke sidder en mem stick i USB.
Og at der heller ikke sider noget i et optiskdrev (Hvis der er et).
Fjern den ekstra disk, du kan nøjes med at tage data stikket (Husk ESB armbånd og der må ikke være strøm på)
Hvis du ikke kan finde windows boot manager i boot listen, så prøv at sætte den til at køre BIOS
Avatar billede TSand Praktikant
02. oktober 2022 - 16:38 #5
Så kom der liv i Windows.
Vi koblede det ekstra interne d-drev fra og så starter Windows.
Er det bootrækkefølgen i BIOS der driller?
Har forsøgt at koble d-drevet på mens Windows kører,  men Windows vil ikke finde drevet.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2022 - 17:28 #6
D drev er formodentligt defekt. Derfor proces stopper. Hvis i kan få startet op med drev på tag backup af det der er på drevet. Windows vil sikkert ikke detektere det medens Windows kører da det ikke er usb tilsluttet.
Avatar billede valby Ekspert
02. oktober 2022 - 17:47 #7
Ja det er muligvis defekt, men se lige i Kontrolpanelet, om det har et drevbogstav.
Avatar billede valby Ekspert
02. oktober 2022 - 18:01 #8
Du kan også undersøge, om disken kan ses:
Under START skriv: cmd
højreklik og vælg: Kør som administrator.
Skiv: diskpart og tryk: Enter og der efter: list disk
Så skulle du kunne se alle de diske, som er tilsluttede.
Avatar billede TSand Praktikant
02. oktober 2022 - 18:20 #9
Skal der gøres noget specielt i bios for at få tilsluttet et drev?
Avatar billede valby Ekspert
02. oktober 2022 - 18:54 #10
Ikke når Windows kører, så finder Windows det selv.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. oktober 2022 - 18:59 #11
#9 Nej det er ikke et boot drev, så er du heldig kan bios og Windows måske detektere det.
Avatar billede kulawig Professor
03. oktober 2022 - 09:53 #12
læs hvad manden skriver , det er et internt drev der driller, det kan man ikke slutte til mens windows kører ...

der skal bruges en usb tilslutning til harddisken, hvis du vil slutte den til en kørende windows (generelt slut ikke nogen interne enheder til mens maskinen er tændt)

https://www.av-cables.dk/usb-3-0-til-sata-adapter/usb-3-0-til-sata-6gb-s-adapter-2-5-3.html
Avatar billede valby Ekspert
03. oktober 2022 - 11:14 #13
#12
Ja du har ret. Det er for dårligt,at jeg ikke har læst spørgsmålet ordentligt😒

@TSand
Det må du undskylde! Så foreslår jeg, at du ser i bios, om Windows boot manager er
1ste boot. Hvis det ikke er, så ret det. Hvis det er, og computeren kan boote uden det ekstra drev, så må 220661 have ret i, at det muligvis er defekt , men prøv med en anden port på bundkortet og se på kablerne.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. oktober 2022 - 20:57 #14
#12 Nu var det spørger selv der skrev at drevet blev monteret på en kørende Windows og ikke dem der hjælper. At man ikke må montere interne drev medens Windows  kører  ved  de fleste der hjælper herinde 😉
Avatar billede valby Ekspert
07. oktober 2022 - 20:23 #15
@TSand
Har du tabt modet, eller er du gået i valgkamp?